Kuntien yritysaluemarkkinointi : Case: Täyden kympin yritystontit
Tuura, Topi (2011)
Tuura, Topi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103082917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103082917
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kolmen eri kunnan yritysalueille tehdyn yhteisen markkinointikampanjan tuloksellisuutta. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miksi kampanja haluttiin toteuttaa ja millaista uutuusarvoa se kuntien aluemarkkinointiin on tuonut. Vastaavanlaisia tutkimuksia, jotka koskevat pelkästään yritysaluemarkkinointia, on hyvin vähän.
Työn teoreettinen viitekehys rakennettiin markkinointiviestinnän ympärille kertomalla, mitä markkinointiviestintä on ja mitä eri osa-alueita siihen kuuluu. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin asiakassuhdemarkkinointia, paikan markkinointia ja markkinointikampanjaa.
Empiirinen työnosuus suoritettiin haastattelemalla markkinointikampanjassa mukana olleiden kolmen kunnan kunnanjohtajia. Haastattelut tehtiin henkilökohtaisina yksilöhaastatteluina.
Työn tuloksista ilmeni, miten kuntien rakentavalla yhteistyöllä saadaan aikaan toimiva kampanja. Kunnat halusivat saada näkyvyyttä yritystonttien markkinointikampanjallaan ja välittää tietoa laadukkaista yritysalueista hyvien liikenneyhteyksien varrella.
Työn teoreettinen viitekehys rakennettiin markkinointiviestinnän ympärille kertomalla, mitä markkinointiviestintä on ja mitä eri osa-alueita siihen kuuluu. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin asiakassuhdemarkkinointia, paikan markkinointia ja markkinointikampanjaa.
Empiirinen työnosuus suoritettiin haastattelemalla markkinointikampanjassa mukana olleiden kolmen kunnan kunnanjohtajia. Haastattelut tehtiin henkilökohtaisina yksilöhaastatteluina.
Työn tuloksista ilmeni, miten kuntien rakentavalla yhteistyöllä saadaan aikaan toimiva kampanja. Kunnat halusivat saada näkyvyyttä yritystonttien markkinointikampanjallaan ja välittää tietoa laadukkaista yritysalueista hyvien liikenneyhteyksien varrella.