Vihti Ski Centerin kävijätutkimus
Kemppainen, Anna-Maria; Luhtala, Emmi (2009)
Kemppainen, Anna-Maria
Luhtala, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904202082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904202082
Tiivistelmä
Vihti Ski Center on toiminut vuodesta 1985 lähtien perheyrityksenä ja sen tulevaisuuden haasteisiin kuuluu hiihtokeskuksen säilyttäminen vetovoimaisena ja kilpailukykyisenä. Matkailun ohjelmapalvelut on kasvava ala Suomessa, mutta ilmaston lämpenemisen takia yritysten ylläpitäminen on haasteellista, varsinkin Etelä-Suomen hiihtokeskuksille. Samalla on keskityttävä asiakaslähtöiseen toimintaan siten, että se on kannattavaa myös yrittäjille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Vihti Ski Centerin asiakaskunnan ostokäyttäytymistä ja matkustusmotiiveja. Kävijätutkimuksen tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon tietoa hiihtokeskukseen tulleista asiakkaista ja edesauttaa Vihti Ski Centeriä toimimaan paremmin tulevaisuudessa asiakaslähtöisellä tavalla.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, jossa käsitellään asiakkuutta, ostokäyttäytymistä ja matkustusmotiiveja. Tämän jälkeen käydään läpi tutkimuksen käytännön toteuttamista, tuloksia ja johtopäätöksiä. Kävijätutkimus on tutkielmatyyppinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimus toteutettiin Vihti Ski Centerin ravintolassa ja kohderyhmänä oli kaikki Vihti Ski Centerin asiakkaat. Asiakkaat valittiin satunnaisotannalla, jotta tutkimus olisi mahdollisimman luotettava. Tutkimusmenetelmänä käytettiin paperista kyselylomaketta, koska tässä tapauksessa se oli helpoin ja käytännöllisin tapa kerätä tietoa asiakkaista. Kyselylomake jaettiin sadalle asiakkaalle.
Kyselyn tuloksista nousi Vihti Ski Centerin toimivuuden kannalta selkeästi tärkeimmiksi tekijöiksi lumen ja rinteiden määrä ja niiden kunto. Myös ravintolapalveluihin pitäisi kiinnittää lisää huomiota ja niitä tulisi parantaa nykyisestään. Kyselyn tuloksista ilmeni, että positiivinen ilmapiiri Vihti Ski Centerissä on tärkeää asiakkaille. Tutkimuksemme mukaan Vihti Ski Centerin tulevaisuuden haasteita ovat pääasiassa rinteiden laatu ja ravintolapalvelut.
Tutkimus onnistui suunnitelmien mukaan ja tutkimuksen asetetut tavoitteet täyttyivät.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Vihti Ski Centerin asiakaskunnan ostokäyttäytymistä ja matkustusmotiiveja. Kävijätutkimuksen tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon tietoa hiihtokeskukseen tulleista asiakkaista ja edesauttaa Vihti Ski Centeriä toimimaan paremmin tulevaisuudessa asiakaslähtöisellä tavalla.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, jossa käsitellään asiakkuutta, ostokäyttäytymistä ja matkustusmotiiveja. Tämän jälkeen käydään läpi tutkimuksen käytännön toteuttamista, tuloksia ja johtopäätöksiä. Kävijätutkimus on tutkielmatyyppinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimus toteutettiin Vihti Ski Centerin ravintolassa ja kohderyhmänä oli kaikki Vihti Ski Centerin asiakkaat. Asiakkaat valittiin satunnaisotannalla, jotta tutkimus olisi mahdollisimman luotettava. Tutkimusmenetelmänä käytettiin paperista kyselylomaketta, koska tässä tapauksessa se oli helpoin ja käytännöllisin tapa kerätä tietoa asiakkaista. Kyselylomake jaettiin sadalle asiakkaalle.
Kyselyn tuloksista nousi Vihti Ski Centerin toimivuuden kannalta selkeästi tärkeimmiksi tekijöiksi lumen ja rinteiden määrä ja niiden kunto. Myös ravintolapalveluihin pitäisi kiinnittää lisää huomiota ja niitä tulisi parantaa nykyisestään. Kyselyn tuloksista ilmeni, että positiivinen ilmapiiri Vihti Ski Centerissä on tärkeää asiakkaille. Tutkimuksemme mukaan Vihti Ski Centerin tulevaisuuden haasteita ovat pääasiassa rinteiden laatu ja ravintolapalvelut.
Tutkimus onnistui suunnitelmien mukaan ja tutkimuksen asetetut tavoitteet täyttyivät.