God amningshandledning ur ett vårdpedagogiskt perspektiv
Välisaari, Sonja (2010)
Välisaari, Sonja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101149
Tiivistelmä
Trots bred kunskap om amning och dess betydelse för både mor och barn minskar antalet enbart ammade barn i Finland. En viktig orsak för detta är bristfällig handledning och bristfällig kunskap om vad bra amningshandledning går ut på. Syftet med detta arbete är att reda ut hur en vårdare på ett vårdpedagogiskt sätt skall handleda mamman så att amningen skall lyckas så bra som möjligt. Studien begränsar sig till mammor med fullgångna barn och regelbunden förlossning. Studien är en kvalitativ innehållsanalys av 11 forskningsartiklar och har sin utgångspunkt i vård- och vårdpedagogiska processen enligt Katie Eriksson. Forskningshypoteserna är att 1) egenvårdare och därmed konsekvent handledning är viktigt, 2) mångsidig handledning behövs, eftersom olika personer lär sig på olika sätt, samt 3) att stödande och uppmuntrande handledning leder till lyckad amning. Alla hypoteserna får måttligt stöd, men orsakssammanhangen är inte helt klara. Handledningen skall stärka mammans självförtroende och hjälpa henne till självhjälp – självförtroendet betonas starkt i flera av analysartiklarna. Vårdarens attityd och kunskap om amning spelar också en stor roll för en lyckad amning. För att ytterligare kunna utveckla amningshandledningen och främja amningen i Finland krävs mera forskning. De viktigaste områden för tilläggsforskning är handledningens förverkligande, mammors uppfattningar om handledningen, samt utveckling av evidensbaserat aktuellt material, både för vårdare och mammor. Despite the vast knowledge of the importance of breast-feeding – both for mother and child – the proportion of exclusively breast-feeding children is decreasing in Finland. One important reason for this is incomplete patient education and scarce knowledge of how good breastfeeding guidance is carried out. The aim of this study is to unravel how a nurse should guide the mother in a nursing pedagogical manner, in order to give the best possible breast-feeding results. The focus is on mothers with full-term children and regu-lar delivery. The study is a qualitative content analysis of 11 research articles and is grounded in the nursing- and nursing pedagogical process, according to Katie Eriksson. The research hypotheses are that 1) a personal nurse and therefore consistent tutoring is important, 2) diverse tutoring is needed, because different persons have different ways to learn, and 3) supporting and encouraging leads to successful breastfeeding. All hypothe-ses gain some degree of support, but the patterns of causation are not totally clear. The guidance should improve the mother’s self-confidence and help her to self-help – self-confidence is strongly emphasized in many of the analysed articles. The nurse’s attitude and knowledge basis on breast-feeding also plays an important role for successful breast-feeding. For further development of the breast-feeding education, and to increase the prevalence of breast-feeding in Finland, more research in needed. Main themes for such further research are carrying out the guidance, the mother’s views about the guidance, as well as development of evidence-based and timely material for both nurses and mothers.