Sosiaalinen media työyhteisön ja liiketoiminnan työvälineenä
Törnroos, Sami (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Törnroos, Sami
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518394
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sosiaalisen median käyttöä ja käsityksiä sekä sen hyödyntämistä liiketoiminnan työvälineenä. Työssä tarkastellaan ja pohditaan sähköisen kyselylomakkeen avulla kerättyjä vastauksia.
Tutkimusongelmat:
- Mitä sosiaalinen media on ja miten se palvelee?
- Kuinka paljon sosiaalista mediaa käytetään ja miten siihen suhtaudutaan työyhteisössä?
- Miten sosiaalista mediaa hyödynnetään liiketoiminnan markkinoinnissa?
Tutkimustulokset esitellään sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen metodin pohjalta. Tutkimusaineisto koostuu kymmenen yrityksen vastauksista. Yritysten koko vaihtelee 1–10 henkilöstä yli 100 henkilön työyhteisöön. Kysely toteutettiin 18.3–16.4.2010.
Aineiston vastauksista käy ilmi, että suurin osa ei rajoita sosiaalisen median käyttöä työyhteisössä. Yritykset eivät käytä sosiaalista mediaa päivittäin työvälineenä. Neljännes yrityksistä on hyödyntänyt sosiaalista mediaa liiketoiminnan markki-noinnissa viimeisen kolmen vuoden aikana. Yritysten pääasiallinen sosiaalisen median markkinointikanava on Facebook. Yli 100 henkilön työyhteisössä sosiaalisen median merkitys liiketoiminnan markkinoinnissa on kasvanut kolmen viimeisen vuoden aikana enemmän kuin pienempien yritysten. Sosiaalisen median käyttö liiketoiminnan markkinoinnissa on huomattavasti vähäisempää kuin perinteisen median käyttö.
Tutkimusongelmat:
- Mitä sosiaalinen media on ja miten se palvelee?
- Kuinka paljon sosiaalista mediaa käytetään ja miten siihen suhtaudutaan työyhteisössä?
- Miten sosiaalista mediaa hyödynnetään liiketoiminnan markkinoinnissa?
Tutkimustulokset esitellään sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen metodin pohjalta. Tutkimusaineisto koostuu kymmenen yrityksen vastauksista. Yritysten koko vaihtelee 1–10 henkilöstä yli 100 henkilön työyhteisöön. Kysely toteutettiin 18.3–16.4.2010.
Aineiston vastauksista käy ilmi, että suurin osa ei rajoita sosiaalisen median käyttöä työyhteisössä. Yritykset eivät käytä sosiaalista mediaa päivittäin työvälineenä. Neljännes yrityksistä on hyödyntänyt sosiaalista mediaa liiketoiminnan markki-noinnissa viimeisen kolmen vuoden aikana. Yritysten pääasiallinen sosiaalisen median markkinointikanava on Facebook. Yli 100 henkilön työyhteisössä sosiaalisen median merkitys liiketoiminnan markkinoinnissa on kasvanut kolmen viimeisen vuoden aikana enemmän kuin pienempien yritysten. Sosiaalisen median käyttö liiketoiminnan markkinoinnissa on huomattavasti vähäisempää kuin perinteisen median käyttö.