”LEIKKIJÄ MEIJÄN KAA, SYYÄ SAMASSA PÖYDÄSSÄ . I’ D LIKE YOU TO HAVE MORNING TEA WITH US.” LASTEN OSALLISUUS PÄIVÄKODISSA
Räsänen, Anni; Tarpila, Paula (2010)
Räsänen, Anni
Tarpila, Paula
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017877
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä eri menetelmiä lapsen kuulemisessa käytettiin kahdessa eri päiväkodissa. Tarkastelun kohteena toimivat suomalainen sekä uusiseelatilainen päiväkoti. Näkökulmaksi muotoutui, kuinka lasta osallistettiin päiväkodeissa ja erityisesti, kuinka osallistaminen tapahtui Reggio Emilia -pedagogiikkaa soveltaen Uuden-Seelannin päiväkodissa. Tarkoituksena oli löytää hyviä menetelmiä lasten osallistamiseksi ja vastata toimeksiantajan toiveisiin tuomalla Suomen päiväkotiin lisää keinoja ja toimintatapoja lapsen kuulemiseen. Näin ollen tulokset keskittyvät uusiseelantilaiseen päiväkotiin.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Toinen meistä keräsi aineiston Suomen päiväkodista kahden viikon aikana ja toinen harjoittelun ohessa Uuden-Seelannin päiväkodista kahden ja puolen kuukauden aikana. Analysoimme aineiston teoriasidonnaisesti ja analysointitapana käytimme teemoittelua.
Tuloksista käy ilmi, että molemmissa päiväkodeissa lapsia osallistettiin ja arvostettiin. Erityisesti projektitoiminta sekä lasten havainnointi ja tämän myötä toiminnan muokkaaminen lasten kiinnostusten pohjalta nousivat merkittäviksi menetelmiksi lasten osallisuuden toteutumisessa Uuden-Seelannin päiväkodissa. Näitä asioita voitaisiin ottaa käyttöön Suomen päiväkodissa. Suomen päiväkodissa puolestaan painottui enemmän lapsen mahdollisuus valita sekä mahdollisuus vaikuttaa erityisesti leikkiin.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Toinen meistä keräsi aineiston Suomen päiväkodista kahden viikon aikana ja toinen harjoittelun ohessa Uuden-Seelannin päiväkodista kahden ja puolen kuukauden aikana. Analysoimme aineiston teoriasidonnaisesti ja analysointitapana käytimme teemoittelua.
Tuloksista käy ilmi, että molemmissa päiväkodeissa lapsia osallistettiin ja arvostettiin. Erityisesti projektitoiminta sekä lasten havainnointi ja tämän myötä toiminnan muokkaaminen lasten kiinnostusten pohjalta nousivat merkittäviksi menetelmiksi lasten osallisuuden toteutumisessa Uuden-Seelannin päiväkodissa. Näitä asioita voitaisiin ottaa käyttöön Suomen päiväkodissa. Suomen päiväkodissa puolestaan painottui enemmän lapsen mahdollisuus valita sekä mahdollisuus vaikuttaa erityisesti leikkiin.