Small budget music event production process : case: Rock n’ Flow, NPITA Club
Brax, Minna-Maija (2010)
Brax, Minna-Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia musiikkitapahtumien järjestämistä rajallisin resurssein ja siihen liittyviä eri ulottuvuuksia. Päämääränä on määritellä nämä eri ulottuvuudet ja lisäksi käydä läpi tarkemmin musiikkitapahtuman markkinointia. Täten tavoitteena on myös tutkia hyödyllisimmät viestintäkanavat pienten tapahtumien markkinoinnissa ja miten ne osaltaan vaikuttavat halutun tuloksen saavuttamiseen.
Tutkimukseen käytettiin lähteinä tapahtumien tuottajia ja järjestäjiä, sekä musiikki- ja markkinointialan osaajia. Pienillä musiikkitapahtumilla esitettävä musiikkigenre on marginaalisempaa, joten tapahtumilla on usein hyvinkin selvärajainen kohdeyleisö. Markkinointistrategian tarkoituksena on onnistua ilman laajamittaisia resursseja tuomaan tapahtumaan mahdollisimman paljon osanottajia. Tutki-muksessa käsiteltiin myös ulkomaisia tapahtumia vertailun vuoksi. Case esittelee kaksi musiikkitapahtumaa, jotka järjestettiin rajallisin resurssein. Tavoitteena oli tarjota oikean elämän esimerkki siitä, mitä pitää ottaa huomioon musiikkitapahtumaa järjestäessä ja erityisesti miten markkinointi toteutettiin.
Tapahtumien tuottajan haastattelut tarjoavat hänen näkökulmansa tapahtumajärjestämisen prosessista. Tapahtumien lopputulosten sekä haastattelujen perusteella voidaan päätellä, että Internet ja sosiaalinen media toimivat merkittävässä roolissa pienen budjetin musiikkitapahtumien markkinoinnissa ja mitä luultavimmin tulevat niin tekemään tulevaisuudessakin.
Tutkimukseen käytettiin lähteinä tapahtumien tuottajia ja järjestäjiä, sekä musiikki- ja markkinointialan osaajia. Pienillä musiikkitapahtumilla esitettävä musiikkigenre on marginaalisempaa, joten tapahtumilla on usein hyvinkin selvärajainen kohdeyleisö. Markkinointistrategian tarkoituksena on onnistua ilman laajamittaisia resursseja tuomaan tapahtumaan mahdollisimman paljon osanottajia. Tutki-muksessa käsiteltiin myös ulkomaisia tapahtumia vertailun vuoksi. Case esittelee kaksi musiikkitapahtumaa, jotka järjestettiin rajallisin resurssein. Tavoitteena oli tarjota oikean elämän esimerkki siitä, mitä pitää ottaa huomioon musiikkitapahtumaa järjestäessä ja erityisesti miten markkinointi toteutettiin.
Tapahtumien tuottajan haastattelut tarjoavat hänen näkökulmansa tapahtumajärjestämisen prosessista. Tapahtumien lopputulosten sekä haastattelujen perusteella voidaan päätellä, että Internet ja sosiaalinen media toimivat merkittävässä roolissa pienen budjetin musiikkitapahtumien markkinoinnissa ja mitä luultavimmin tulevat niin tekemään tulevaisuudessakin.