ZEF Arviointikoneen hyödyntäminen VIP Vescor Oy:ssä : tutkimus Edustajapäivä 2010 –tapahtumasta ja vertailu edellisvuoden tutkimukseen
Rajala, Krista (2010)
Rajala, Krista
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka ZEF Arviointikone–kyselyohjelmaa pystyttäisiin hyödyntämään lemmikkialan yrityksessä VIP Vescor Oy:ssä mahdollisimman monipuolisesti sen eri toiminnoissa. ZEF Arviointikoneella toteutettiin keväällä 2010 kvantitatiivinen tutkimus yrityksen jokavuotisesta VIP-edustajapäivä–koulutuspäivästä ja kyseisen tutkimuksen tuloksia verrattiin edellisvuoden vastaa-van tutkimuksen tuloksiin.
Tutkimuksen kysymykset oli aseteltu niin, että kyselyyn pystyi osallistumaan ai-emminkin VIP-edustajapäivään osallistuneet, ensi kertaa osallistuneet sekä ei-osallistuneet. Tällä tavoin saatiin arvokasta tietoa, miksi tapahtumaan ei osallistuttu ja miten tapahtuman järjestämisessä onnistuttiin edellisvuotisiin verrattuna. Tulokset analysoitiin käyttämällä ZEF Arviointikoneen suhteellista raportointia ja z-scoring-menetelmää, jolloin tuloksista saatiin poistettua niin sanotut asennevääristymät. Vuonna 2009 kyselyyn osallistui 68 VIP-edustajaa ja vuonna 2010 vastaajien määrä oli edellisvuoteen verrattuna kolminkertainen. Sekä edustajapäivä 2010 että 2009 onnistuivat kokonaisuutena hyvin ja osallistujat olivat tyytyväisiä molempiin tapahtumiin. Tapahtumien sisältö oli eri vuosina hieman erilaiset, mutta mo-lempina vuosina varsinkin vierailevien luennoitsijoiden esityksiin oltiin tyytyväisiä. Suurin osa ei-osallistuneista piti VIP-edustajapäivää tarpeellisena, mutta osallistuminen ei sillä kertaa ollut onnistunut.
ZEF Arviointikonetta pystytään hyödyntämään VIP Vescor Oy:ssä erittäin monipuolisesti, kunhan yrityksestä löytyy henkilö, joka ottaa ohjelman hyödyntämisen osak-si normaaleja työtehtäviään. Erilaisten tutkimusten ja kyselyiden avulla VIP Vescor Oy saa paljon tärkeää tietoa, jonka avulla se voi kehittää toimintaansa ja palvella asiakkaitaan entistäkin paremmin.
Tutkimuksen kysymykset oli aseteltu niin, että kyselyyn pystyi osallistumaan ai-emminkin VIP-edustajapäivään osallistuneet, ensi kertaa osallistuneet sekä ei-osallistuneet. Tällä tavoin saatiin arvokasta tietoa, miksi tapahtumaan ei osallistuttu ja miten tapahtuman järjestämisessä onnistuttiin edellisvuotisiin verrattuna. Tulokset analysoitiin käyttämällä ZEF Arviointikoneen suhteellista raportointia ja z-scoring-menetelmää, jolloin tuloksista saatiin poistettua niin sanotut asennevääristymät. Vuonna 2009 kyselyyn osallistui 68 VIP-edustajaa ja vuonna 2010 vastaajien määrä oli edellisvuoteen verrattuna kolminkertainen. Sekä edustajapäivä 2010 että 2009 onnistuivat kokonaisuutena hyvin ja osallistujat olivat tyytyväisiä molempiin tapahtumiin. Tapahtumien sisältö oli eri vuosina hieman erilaiset, mutta mo-lempina vuosina varsinkin vierailevien luennoitsijoiden esityksiin oltiin tyytyväisiä. Suurin osa ei-osallistuneista piti VIP-edustajapäivää tarpeellisena, mutta osallistuminen ei sillä kertaa ollut onnistunut.
ZEF Arviointikonetta pystytään hyödyntämään VIP Vescor Oy:ssä erittäin monipuolisesti, kunhan yrityksestä löytyy henkilö, joka ottaa ohjelman hyödyntämisen osak-si normaaleja työtehtäviään. Erilaisten tutkimusten ja kyselyiden avulla VIP Vescor Oy saa paljon tärkeää tietoa, jonka avulla se voi kehittää toimintaansa ja palvella asiakkaitaan entistäkin paremmin.