"Päivähoidon toimintaterapeutti vois olla olemassa" : toimintatutkimus toimintaterapeutin työskentelystä päiväkodissa
Salo, Liisa; Hirvonen, Jenni (2010)
Salo, Liisa
Hirvonen, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216747
Tiivistelmä
Monelle lapselle, myös erityistä tukea tarvitseville, päiväkoti on ympäristö, jossa vietetään ainakin osa varhaislapsuuden päivistä. Erityistä tukea tarvitseva lapsi kohtaa haasteita arkitoimissaan muun muassa osallistumisen, oppimisen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen osa-alueilla. Lapsen ja koko perheen hyvinvoinnin kannalta on todettu eduksi, että lapsen tarvitsema tuki järjestetään arkiympäristössä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Voitaisiinko tulevaisuuden päiväkodeissa hyödyntää sitä, että toimintaterapeuteilla on asiantuntijuutta myös ympäristöstä ja sen vaikutuksesta lapsen osallistumiseen ja toiminnalliseen suoriutumiseen?
Tämä toimintatutkimus oli luonteeltaan kartoittava. Tarkoituksena oli selvittää kokisivatko suomalaisen päiväkodin työntekijät toimintaterapeutin pysyvän työpanoksen päiväkodissa hyödylliseksi, ja mihin toimintaterapeuttien osaamista voitaisiin päiväkodissa käyttää. Opinnäytetyö jakaantui toiminnalliseen ja kirjalliseen osuuteen. Tutkimusta ovat ohjanneet toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus (ICF–luokitus) sekä ihmisen (person), ympäristön (environment) ja toiminnan (occupation) välistä suhdetta selittävä PEO–malli. Kirjallisessa osuudessa pyritään perustelemaan, miksi ja miten toimintaterapeuttien asiantuntijuus voisi olla hyödyksi suomalaisessa päivähoidossa.
Kehittämistehtävä selkiytyi tutkimusprosessin edetessä. Päiväkodin tarpeita kartoittavassa kyselyssä henkilökunta toi esille lasten arkitoimissa näkyvät hienomotoriset vaikeudet. Päädyimme suunnittelemaan ja ohjaamaan kuuden lapsen pienryhmää, joka kokoontui kevään 2010 aikana kymmenen kertaa. Loppukeskustelussa yhteistyöhön osallistuneet työntekijät nimesivät päiväkodin arjen tilanteista muun muassa esiopetuksen ja leikin ohjaamisen haasteiksi, joissa toimintaterapeutin osaamisesta voisi olla hyötyä.
Kehittämisprosessin kautta syntyi päätelmä lasten toimintaterapian markkinointi- ja tuotteistamistarpeesta päiväkodeille. Tulevaisuudessa lasten toimintaterapeutti voisi tuoda arvokasta osaamista päiväkotiyhteisöön ja tukea lapsen arjessa toimimista. Jotta se olisi mahdollista, pitää osoittaa toimintaterapeuttien asiantuntijuus ja nostaa sitä näkyville.
Tämä toimintatutkimus oli luonteeltaan kartoittava. Tarkoituksena oli selvittää kokisivatko suomalaisen päiväkodin työntekijät toimintaterapeutin pysyvän työpanoksen päiväkodissa hyödylliseksi, ja mihin toimintaterapeuttien osaamista voitaisiin päiväkodissa käyttää. Opinnäytetyö jakaantui toiminnalliseen ja kirjalliseen osuuteen. Tutkimusta ovat ohjanneet toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus (ICF–luokitus) sekä ihmisen (person), ympäristön (environment) ja toiminnan (occupation) välistä suhdetta selittävä PEO–malli. Kirjallisessa osuudessa pyritään perustelemaan, miksi ja miten toimintaterapeuttien asiantuntijuus voisi olla hyödyksi suomalaisessa päivähoidossa.
Kehittämistehtävä selkiytyi tutkimusprosessin edetessä. Päiväkodin tarpeita kartoittavassa kyselyssä henkilökunta toi esille lasten arkitoimissa näkyvät hienomotoriset vaikeudet. Päädyimme suunnittelemaan ja ohjaamaan kuuden lapsen pienryhmää, joka kokoontui kevään 2010 aikana kymmenen kertaa. Loppukeskustelussa yhteistyöhön osallistuneet työntekijät nimesivät päiväkodin arjen tilanteista muun muassa esiopetuksen ja leikin ohjaamisen haasteiksi, joissa toimintaterapeutin osaamisesta voisi olla hyötyä.
Kehittämisprosessin kautta syntyi päätelmä lasten toimintaterapian markkinointi- ja tuotteistamistarpeesta päiväkodeille. Tulevaisuudessa lasten toimintaterapeutti voisi tuoda arvokasta osaamista päiväkotiyhteisöön ja tukea lapsen arjessa toimimista. Jotta se olisi mahdollista, pitää osoittaa toimintaterapeuttien asiantuntijuus ja nostaa sitä näkyville.