Hakukoneoptimoidun hakemiston vaikutus hakukonenäkyvyyteen : Case: Estime Oy
Hirvonen, Kimmo (2010)
Hirvonen, Kimmo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811787
Tiivistelmä
Internetin käyttäminen tiedonhaun välineenä on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Yhä useampi ihminen käyttää verkkoa informaation hankkimiseen, sosiaalisen tarpeiden täyttämiseen sekä jopa ostoksien tekemiseen. Internet on nykypäivänä niin valtava, että siellä navigoiminen edellyttää jonkinlaisen hakupalvelun käyttöä. Tätä varten hakukoneet on kehitetty. Hakukoneet luettelevat hakutermin syötöstä palautettuja verkkopalveluita olennaisuuden perusteella. Sijoituksiin voi vaikuttaa. Verkkopalvelut voivat tehdä toimenpiteitä, joiden avulla se sijoittuu paremmin hakukoneiden hakutuloksissa. Näitä toimenpiteitä kutsutaan normaalisti hakukoneoptimoinniksi tai SEO:ksi.
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, vaikuttaako hakukoneoptimointi hakemiston hakukonenäkyvyyteen sekä hakemistossa olevien yritysten omien verkkopalveluiden hakukonenäkyvyyteen. Opinnäytetyössä rakennettiin hakukoneoptimoitu yrityshakemisto Estime Oy:n hakukoneoptimoinnin välineeksi. Tutkimuksessa mitattiin, miten hakemiston sekä siellä olevan yritysten omien sivujen hakutulossijoitukset muuttuvat hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden johdosta.
Opinnäytetyön projektiosiossa suunniteltiin ja toteutettiin Estime Oy:lle hakukoneoptimoitu yrityshakemisto. Projekti ja tutkimus toteutettiin joulu-toukokuussa 2010. Hakukoneoptimoinnin tuloksia tutkittiin nimenomaan sijoituksien kautta eli miten hakukoneoptimointi vaikuttaa yrityshakemiston sijoituksiin sekä yrityshakemistossa olevien yrityksien sivustojen sijoituksiin tärkeillä hakutermeillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että hyvin suunniteltu ja toteutettu hakukoneoptimointi vaikuttaa oleellisesti hakemiston hakukonenäkyvyyteen. Hakemiston hakukonenäkyvyys onnistuttiin kohdistamaan tärkeimmille termeille. Tämän lisäksi huomattiin, että hakemistoon luodut linkit vaikuttavat oleellisesti linkitettyjen sivujen hakukonenäkyvyyteen. Tutkimuksessa huomattiin, että hakemiston sekä sinne lisättyjen verkkopalveluiden hakukonenäkyvyys on parempi, kun hakukoneoptimoinnin toimenpiteet on tehty oikein.
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, vaikuttaako hakukoneoptimointi hakemiston hakukonenäkyvyyteen sekä hakemistossa olevien yritysten omien verkkopalveluiden hakukonenäkyvyyteen. Opinnäytetyössä rakennettiin hakukoneoptimoitu yrityshakemisto Estime Oy:n hakukoneoptimoinnin välineeksi. Tutkimuksessa mitattiin, miten hakemiston sekä siellä olevan yritysten omien sivujen hakutulossijoitukset muuttuvat hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden johdosta.
Opinnäytetyön projektiosiossa suunniteltiin ja toteutettiin Estime Oy:lle hakukoneoptimoitu yrityshakemisto. Projekti ja tutkimus toteutettiin joulu-toukokuussa 2010. Hakukoneoptimoinnin tuloksia tutkittiin nimenomaan sijoituksien kautta eli miten hakukoneoptimointi vaikuttaa yrityshakemiston sijoituksiin sekä yrityshakemistossa olevien yrityksien sivustojen sijoituksiin tärkeillä hakutermeillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että hyvin suunniteltu ja toteutettu hakukoneoptimointi vaikuttaa oleellisesti hakemiston hakukonenäkyvyyteen. Hakemiston hakukonenäkyvyys onnistuttiin kohdistamaan tärkeimmille termeille. Tämän lisäksi huomattiin, että hakemistoon luodut linkit vaikuttavat oleellisesti linkitettyjen sivujen hakukonenäkyvyyteen. Tutkimuksessa huomattiin, että hakemiston sekä sinne lisättyjen verkkopalveluiden hakukonenäkyvyys on parempi, kun hakukoneoptimoinnin toimenpiteet on tehty oikein.