Supplier selection process : criteria and methods case study analysis in ALMACO Group : an example of shipbuilding industry
Harju, Maija (2010)
Harju, Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116585
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee ostokäyttäytymistä organisaatiossa tarjoamalla esimerkin laivanrakennusalalta. Tutkimuksessa tarkastellaan mitkä tekijät vaikuttavat ostokäyttäytymiseen.
Esimerkkitapauksena tarkastellaan ostokäyttäytymistä ALMACO Group:ssa. Neljää ALMACO:n työntekijää haastateltiin tutkimukseen. Tarkoituksena oli saada selville miten ostopäätöksiä ALMACO:ssa tehdään ja mitä tekijöitä ostajat arvostavat tavarantoimittajassa. Tutkimuksessa selvisi, ettei ALMACO:ssa ole yhtä ainutta päätöksentekomallia, eikä valintakriteeria, vaan malleja ja kriteereja on yhtä monta kuin haastateltaviakin.
Teoriaosassa käsitellään pääosin Websterin organisatorisista ostokäyttäytymisteoriaa. Muitakin teorioita ja malleja esitellään. Sisäänostajan ostokäyttäytymiseen vaikuttaa monet tekijät, kuten ympäristö, organisaatio, imistenväliset suhteet ja henkilökohtaiset tekijät. Tutkimuksessa tarkastellaan näitä tekijöitä ja niiden vaikutusta organisatoriseen ostokäyttäytymiseen.
Esimerkkitapauksena tarkastellaan ostokäyttäytymistä ALMACO Group:ssa. Neljää ALMACO:n työntekijää haastateltiin tutkimukseen. Tarkoituksena oli saada selville miten ostopäätöksiä ALMACO:ssa tehdään ja mitä tekijöitä ostajat arvostavat tavarantoimittajassa. Tutkimuksessa selvisi, ettei ALMACO:ssa ole yhtä ainutta päätöksentekomallia, eikä valintakriteeria, vaan malleja ja kriteereja on yhtä monta kuin haastateltaviakin.
Teoriaosassa käsitellään pääosin Websterin organisatorisista ostokäyttäytymisteoriaa. Muitakin teorioita ja malleja esitellään. Sisäänostajan ostokäyttäytymiseen vaikuttaa monet tekijät, kuten ympäristö, organisaatio, imistenväliset suhteet ja henkilökohtaiset tekijät. Tutkimuksessa tarkastellaan näitä tekijöitä ja niiden vaikutusta organisatoriseen ostokäyttäytymiseen.