KOULUKURAATTORIEN NÄKEMYKSIÄ TYÖSTÄÄN
Terrihauta, Anna-Leena (2010)
Terrihauta, Anna-Leena
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415401
Tiivistelmä
Terrihauta, Anna-Leena. ”Koulumaailmassa näkyy vain joku osa lapsen todellisuudesta” - Koulukuraattorien näkemyksiä työstään. Järvenpää, syksy 2010, 56 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja määritellä oppilashuollon tarjoamia koulukuraattoripalveluita sekä saada työtä tekevien kuraattoreiden näkemys työstä ja sen vaatimuksista.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, johon osallistui Porvoon suomenkielisen oppilashuollon koulukuraattorit.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni koulukuraattoreiden työn sisältävän neljä eri osa-aluetta, joita voi kutsua palvelualueiksi. Niitä ovat neuvonta, ohjaus ja tiedotus sekä yksilötyö, ryhmätyö ja yhteisötason työ. Suurin osa koulukuraattoreiden työajasta kuluu yksilötyöhön lapsen kanssa tai tämän asioissa. Yleisin työmenetelmä on keskustelu.
Tutkimuksessa ilmeni, että koulun sosiaalityötä tekevänä koulukuraattori huolehtii lapsen edusta. Hän tunnistaa hyvinvoinnin riskejä, ottaa huolen puheeksi, suunnittelee tukitoimia ja tällä tavalla edistää ja ylläpitää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Koulukuraattori toimii myös koulun ulkopuolella ja toimeen sisältyy tiivis yhteistyö huoltajien ja moniammatillisen verkoston kanssa. Koulukuraattorien työhön kuuluu myös koko kouluyhteisön hyvinvoinnista huolehtiminen ja he ovat motivoituneita opettaessaan oppilaille vuorovaikutustaitoja.
Tutkimuksen perusteella koulukuraattoreilla on kaksoisfunktio toimiessaan koulun sosiaalityöntekijöinä ja kasvattajina. Erot oppilasmäärissä, työyksiköissä ja työtavoissa aiheuttavat sen, että ennaltaehkäisevä työ vaarantuu ja kaikki lapset eivät voi saada samanlaisia palveluita. Oppilashuollollista työtä on paljon ja täten yhteistyö koko koulun henkilökunnan kesken on tärkeää. Koulukuraattorilla on merkittävä tehtävä tuoda sosiaalityön näkökulmaa oppilashuollolliseen työhön.
Tämä tutkimus palvelee Porvoon kaupungin koulukuraattoripalveluita. Se esittelee olemassa olevia palveluita ja tukee laadullista kehittämistä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja määritellä oppilashuollon tarjoamia koulukuraattoripalveluita sekä saada työtä tekevien kuraattoreiden näkemys työstä ja sen vaatimuksista.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, johon osallistui Porvoon suomenkielisen oppilashuollon koulukuraattorit.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni koulukuraattoreiden työn sisältävän neljä eri osa-aluetta, joita voi kutsua palvelualueiksi. Niitä ovat neuvonta, ohjaus ja tiedotus sekä yksilötyö, ryhmätyö ja yhteisötason työ. Suurin osa koulukuraattoreiden työajasta kuluu yksilötyöhön lapsen kanssa tai tämän asioissa. Yleisin työmenetelmä on keskustelu.
Tutkimuksessa ilmeni, että koulun sosiaalityötä tekevänä koulukuraattori huolehtii lapsen edusta. Hän tunnistaa hyvinvoinnin riskejä, ottaa huolen puheeksi, suunnittelee tukitoimia ja tällä tavalla edistää ja ylläpitää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Koulukuraattori toimii myös koulun ulkopuolella ja toimeen sisältyy tiivis yhteistyö huoltajien ja moniammatillisen verkoston kanssa. Koulukuraattorien työhön kuuluu myös koko kouluyhteisön hyvinvoinnista huolehtiminen ja he ovat motivoituneita opettaessaan oppilaille vuorovaikutustaitoja.
Tutkimuksen perusteella koulukuraattoreilla on kaksoisfunktio toimiessaan koulun sosiaalityöntekijöinä ja kasvattajina. Erot oppilasmäärissä, työyksiköissä ja työtavoissa aiheuttavat sen, että ennaltaehkäisevä työ vaarantuu ja kaikki lapset eivät voi saada samanlaisia palveluita. Oppilashuollollista työtä on paljon ja täten yhteistyö koko koulun henkilökunnan kesken on tärkeää. Koulukuraattorilla on merkittävä tehtävä tuoda sosiaalityön näkökulmaa oppilashuollolliseen työhön.
Tämä tutkimus palvelee Porvoon kaupungin koulukuraattoripalveluita. Se esittelee olemassa olevia palveluita ja tukee laadullista kehittämistä.