3D-animaation ja visuaalisten efektien hyödyntäminen viraalimainonnassa : case: Nokian Panimo / EloWehnä
Helander, Juuso (2010)
Helander, Juuso
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kertoa 3D-animaation ja visuaalisten efektien käyttämisestä viraalimarkkinoinnissa. Tätä tukemassa oli käytännön projekti, jonka toimeksiantaja oli Nokian Panimo. Panimolta saadussa EloWehnä-projektissa tarkoituksena oli toteuttaa Nokian Panimolle viraalimarkkinointivideo Keisari-tuoteperheeseen kuuluvalle suodattamattomalle vehnäoluelle, EloWehnälle. Panimon tavoitteena oli nostaa EloWehnä-oluen myyntiä ja tunnettuutta sekä lisätä oman brandin tunnettuutta siinä samalla. Video oli tarkoitus laittaa YouTubeen.
Käytännön työ oli jaettu kahteen eri osa-alueeseen. Markus Silasteen vastuulla oli käsikirjoitus ja ohjaus. Itse olin kuvauksissa teknisenä valvojana jälkituotantoa silmällä pitäen sekä hoidin koko jälkituotannon. Jälkituotantoon kuului Maxon Cinema 4D:n kanssa työskentelyä. Cinema 4D:n kanssa tehtiin 3D-mallit ja –animaatiot. Koko video koostettiin Adobe After Effectsillä. After Effects työskentelyyn kuului esimerkiksi rotoscopaamista ja eri elementtien yhdistelyä.
Lopullisena tuotteena oli yksi yhtenäinen video, jossa kaksi erillistä kohtausta sekä itse mallinnettu ja animoitu 3D-kala on yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi. Lopullinen video sai hyväksynnän toimeksiantajalta ja viraalimarkkinoitikampanjan jatkosta on keskusteltu. Itse olen hyvin tyytyväinen tuotokseeni, varsinkin, kun ottaa huomioon, että aloittaessani tämän projektin en juurikaan osannut käyttää Cinema 4D:tä tai Adobe After Effectsiä.
Käytännön työ oli jaettu kahteen eri osa-alueeseen. Markus Silasteen vastuulla oli käsikirjoitus ja ohjaus. Itse olin kuvauksissa teknisenä valvojana jälkituotantoa silmällä pitäen sekä hoidin koko jälkituotannon. Jälkituotantoon kuului Maxon Cinema 4D:n kanssa työskentelyä. Cinema 4D:n kanssa tehtiin 3D-mallit ja –animaatiot. Koko video koostettiin Adobe After Effectsillä. After Effects työskentelyyn kuului esimerkiksi rotoscopaamista ja eri elementtien yhdistelyä.
Lopullisena tuotteena oli yksi yhtenäinen video, jossa kaksi erillistä kohtausta sekä itse mallinnettu ja animoitu 3D-kala on yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi. Lopullinen video sai hyväksynnän toimeksiantajalta ja viraalimarkkinoitikampanjan jatkosta on keskusteltu. Itse olen hyvin tyytyväinen tuotokseeni, varsinkin, kun ottaa huomioon, että aloittaessani tämän projektin en juurikaan osannut käyttää Cinema 4D:tä tai Adobe After Effectsiä.