”Itku tuli ko ens kerran lapsi jäi – siis äitillä, ei lapsella.” : Päivähoidon aloittaminen ja sopeutuminen pienten osastolla
Taipalus, Hannakaisa (2010)
Taipalus, Hannakaisa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315120
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni käsittelee alle kolmevuotiaan lapsen päivähoidon aloitusta ja hoitoon sopeutumista. Kerron myös miten lapsen sopeutumista voidaan tukea.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoriaosuudessa kerron alle kolmevuotiaan kehityksestä: motorisesta, kognitiivisesta sekä sosioemotionaalisesta. Kerron myös päivähoidosta, mitä se on, miksi sitä tarvitaan, mitä päivähoidon aloitus perheessä merkitsee, mitä ajatuksia se saa aikaan. Lisäksi kerron miten kotona sekä päiväkodissa voidaan tukea lapsen sopeutumista päiväkotiin.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka toteutin lomakekyselynä. Kyselyyni vastasi kahden torniolaisen päiväkodin pienten osaston henkilökunta sekä lasten vanhemmat.
Keskeiset tutkimustulokset:
Lapset ovat sopeutuneet hyvin hoitoon, suurella osalla ei ole ongelmia. Sopeutumista voidaan tukea monin tavoin mm. tutustumalla päiväkotiin ennen hoidon alkua, alun lyhyemmillä hoitopäivillä, positiivisuudella päivähoitoa kohtaan sekä myös unilelu auttaa. Myös ystävällisellä ja ammattitaitoisella henkilökunnalla on iso osa lapsen sopeutumisessa.
Johtopäätökset:
Vanhempien pitäisi saada tietoa miten sopeutumista voi tukea, esim. monikaan ei tunnu tietävän miten tärkeää riittävä tutustuminen ennen hoidon aloitusta on. Jonkinlaisen esitteen tai tutustumiskansion voisi tehdä hoidon aloituksesta.
Opinnäytetyöni käsittelee alle kolmevuotiaan lapsen päivähoidon aloitusta ja hoitoon sopeutumista. Kerron myös miten lapsen sopeutumista voidaan tukea.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoriaosuudessa kerron alle kolmevuotiaan kehityksestä: motorisesta, kognitiivisesta sekä sosioemotionaalisesta. Kerron myös päivähoidosta, mitä se on, miksi sitä tarvitaan, mitä päivähoidon aloitus perheessä merkitsee, mitä ajatuksia se saa aikaan. Lisäksi kerron miten kotona sekä päiväkodissa voidaan tukea lapsen sopeutumista päiväkotiin.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka toteutin lomakekyselynä. Kyselyyni vastasi kahden torniolaisen päiväkodin pienten osaston henkilökunta sekä lasten vanhemmat.
Keskeiset tutkimustulokset:
Lapset ovat sopeutuneet hyvin hoitoon, suurella osalla ei ole ongelmia. Sopeutumista voidaan tukea monin tavoin mm. tutustumalla päiväkotiin ennen hoidon alkua, alun lyhyemmillä hoitopäivillä, positiivisuudella päivähoitoa kohtaan sekä myös unilelu auttaa. Myös ystävällisellä ja ammattitaitoisella henkilökunnalla on iso osa lapsen sopeutumisessa.
Johtopäätökset:
Vanhempien pitäisi saada tietoa miten sopeutumista voi tukea, esim. monikaan ei tunnu tietävän miten tärkeää riittävä tutustuminen ennen hoidon aloitusta on. Jonkinlaisen esitteen tai tutustumiskansion voisi tehdä hoidon aloituksesta.