Omille siiville : nuorten kokemuksia asumisharjoittelusta ja itsenäistymisestä lastenkodista
Lilja, Anri; Pukki, Elina; Pursi, Katarina (2010)
Lilja, Anri
Pukki, Elina
Pursi, Katarina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315092
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tarkastelemme Toivolan oppilaskodin asumisharjoittelua ja sen tukea nuoren itsenäistymisessä. Asumisharjoittelu koostuu asumiskurssista ja asumisharjoittelujaksoista Toivolan oppilaskodin itsenäistymisasunnoissa. Opinnäytetyömme tarkoituksena on kartoittaa asumisharjoittelun läpikäyneiden nuorten kokemuksia. Nuorten kokemusten perusteella pyrimme löytämään asumisharjoittelukokonaisuuden toimivia ja kehitettäviä puolia sekä luomaan kehitysehdotuksia. Käsittelemme opinnäytetyössämme asumisharjoittelua ja itsenäistymistä lastenkodista elämänhallinnan, sosiaalipedagogiikan ja syrjäytymisen näkökulmasta.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen. Keräsimme aineiston haastattelemalla viittä Toivolan oppilaskodista vuosina 2006 2009 poismuuttanutta nuorta, jotka olivat osallistuneet asumisharjoitteluun. Haastattelumenetelmänä käytimme teemahaastattelua, jossa teemoina olivat asuminen, rahankäyttö, ruoanlaitto ja yleinen siisteys, vastuu ja velvollisuudet, viralliset kontaktit, yksinäisyyden kokeminen sekä omahoitajan rooli. Aineiston analyysissä käytimme teemoittelua.
Tuloksista selvisi, että nuoret kokivat asumisharjoittelun tarpeelliseksi osaksi itsenäistymistä. Nuorten mielestä asumisharjoittelu oli kokonaisuudessaan hyvä ja opettavainen kokemus. Nuoret toivat esiin hyviä eri teemoihin liittyviä kehitysehdotuksia, joiden avulla asumisharjoittelu tukisi paremmin itsenäistymistä ja valmistautumista poismuuttoon. Tuloksissa korostui yksilöllisten tarpeiden ja lähtökohtien huomioimisen tärkeys asumisharjoittelussa.
Tulosten perusteella asumisharjoittelusta on tärkeä luoda jokaiselle nuorelle yksilöllinen kokonaisuus, jossa huomioidaan hänen jo osaamansa taidot sekä harjoittelua vaativat alueet. Toivolan oppilaskodin tulisi kehittää asumisharjoitteluun liittyviä käytäntöjä yhtenäisemmiksi ja yksilön elämänhallintaa tukevammiksi. Tärkeässä roolissa nuoren itsenäistymisessä on hänen omahoitajansa ja tämän antama tuki, johon tulisi kiinnittää erityisesti huomiota asumisharjoittelun aikana.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen. Keräsimme aineiston haastattelemalla viittä Toivolan oppilaskodista vuosina 2006 2009 poismuuttanutta nuorta, jotka olivat osallistuneet asumisharjoitteluun. Haastattelumenetelmänä käytimme teemahaastattelua, jossa teemoina olivat asuminen, rahankäyttö, ruoanlaitto ja yleinen siisteys, vastuu ja velvollisuudet, viralliset kontaktit, yksinäisyyden kokeminen sekä omahoitajan rooli. Aineiston analyysissä käytimme teemoittelua.
Tuloksista selvisi, että nuoret kokivat asumisharjoittelun tarpeelliseksi osaksi itsenäistymistä. Nuorten mielestä asumisharjoittelu oli kokonaisuudessaan hyvä ja opettavainen kokemus. Nuoret toivat esiin hyviä eri teemoihin liittyviä kehitysehdotuksia, joiden avulla asumisharjoittelu tukisi paremmin itsenäistymistä ja valmistautumista poismuuttoon. Tuloksissa korostui yksilöllisten tarpeiden ja lähtökohtien huomioimisen tärkeys asumisharjoittelussa.
Tulosten perusteella asumisharjoittelusta on tärkeä luoda jokaiselle nuorelle yksilöllinen kokonaisuus, jossa huomioidaan hänen jo osaamansa taidot sekä harjoittelua vaativat alueet. Toivolan oppilaskodin tulisi kehittää asumisharjoitteluun liittyviä käytäntöjä yhtenäisemmiksi ja yksilön elämänhallintaa tukevammiksi. Tärkeässä roolissa nuoren itsenäistymisessä on hänen omahoitajansa ja tämän antama tuki, johon tulisi kiinnittää erityisesti huomiota asumisharjoittelun aikana.