“LÄHDETÄÄNKÖ RADALLE..” : Päihderata Kainuun keskussairaalan nuorisopsykiatrian, osasto 11:n, nuorille
Harjunen, Eeva; Kari, Hannele; Lämsä, Maarit (2005)
Harjunen, Eeva
Kari, Hannele
Lämsä, Maarit
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614523
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida päihderata Kainuun keskussairaalan nuorisopsykiatrian, osasto 11:n, nuorille. Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jonka tavoitteena oli vaikuttaa nuorten päihteitä koskeviin tietoihin ja asenteisiin. Tutkimustehtäväksi muotoutui: Miten osasto 11:n nuori on kokenut päihderadan? Tutkimustehtävän tarkoituksena oli selvittää nuoren omaa kokemusta päihderadalta.
Opinnäytetyö koostuu päihderadan suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja sitä tukevasta teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa käsittelemme ehkäisevän päihdetyön lisäksi nuoruutta, nuoruutta ja päihteitä sekä nuoruusiän keskeisimpiä mielenterveysongelmia.
Aineiston keruu tapahtui viikon kuluttua päihderadan toteutuksesta kirjallisesti, avoimella kyselylomakkeella. Päihderadalle osallistui ja kyselylomakkeeseen vastasi neljä osasto 11:n nuorta. Aineiston analysointi tapahtui induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että nuoret kokivat päihderadan opettavaisena, tunteita herättävänä ja mielenkiintoisena kokemuksena. Ehkäisevä päihdetyö sisältää kokemuksellisen oppimisen ja päihderata on yksi menetelmä tämän toteuttamisessa. Totesimme päihderadan toimivaksi menetelmäksi mielenterveysongelmaisten nuorten ehkäisevässä päihdetyössä.
Pohdinnassa kävimme läpi opinnäytetyön vaiheet ja pohdimme niiden toteutumista opinnäytetyö prosessin aikana. Poistimme opinnäytetyöstä joitakin asioita, joita aluksi suunnittelimme kirjoittavamme ja pohdimme, miksi teimme juuri tällaisia ratkaisuja sekä valintoja. Opinnäytetyön tekeminen oli haasteellista ja mielenkiintoista. Mielenkiintomme aiheeseen säilyi koko prosessin ajan ja yhteistyömme sujui ongelmitta.
Toiminnallista rataa, esimerkiksi päihderataa, voidaan toteuttaa kaiken ikäisille kohderyhmille ja radan tarkoitusta voi muokata kohderyhmän tarpeen mukaan.
Opinnäytetyö koostuu päihderadan suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja sitä tukevasta teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa käsittelemme ehkäisevän päihdetyön lisäksi nuoruutta, nuoruutta ja päihteitä sekä nuoruusiän keskeisimpiä mielenterveysongelmia.
Aineiston keruu tapahtui viikon kuluttua päihderadan toteutuksesta kirjallisesti, avoimella kyselylomakkeella. Päihderadalle osallistui ja kyselylomakkeeseen vastasi neljä osasto 11:n nuorta. Aineiston analysointi tapahtui induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että nuoret kokivat päihderadan opettavaisena, tunteita herättävänä ja mielenkiintoisena kokemuksena. Ehkäisevä päihdetyö sisältää kokemuksellisen oppimisen ja päihderata on yksi menetelmä tämän toteuttamisessa. Totesimme päihderadan toimivaksi menetelmäksi mielenterveysongelmaisten nuorten ehkäisevässä päihdetyössä.
Pohdinnassa kävimme läpi opinnäytetyön vaiheet ja pohdimme niiden toteutumista opinnäytetyö prosessin aikana. Poistimme opinnäytetyöstä joitakin asioita, joita aluksi suunnittelimme kirjoittavamme ja pohdimme, miksi teimme juuri tällaisia ratkaisuja sekä valintoja. Opinnäytetyön tekeminen oli haasteellista ja mielenkiintoista. Mielenkiintomme aiheeseen säilyi koko prosessin ajan ja yhteistyömme sujui ongelmitta.
Toiminnallista rataa, esimerkiksi päihderataa, voidaan toteuttaa kaiken ikäisille kohderyhmille ja radan tarkoitusta voi muokata kohderyhmän tarpeen mukaan.