From emotion to connection : examining artist branding in the Finnish independent recording industry
Tähtinen, Tuomo (2010)
Tähtinen, Tuomo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811701
Tiivistelmä
Musiikkiteollisuus käy läpi merkittävää muutosvaihetta, ja artistin rooli arvoketjussa kehittyy rinnakkain käynnissä olevan muutoksen kanssa. Useiden lähteiden pohjalta voidaan arvioida, että kilpailukyvyn saavuttamiseksi artistibrändiä on lähestyttävä uusista näkökulmista. Uusia lähestymistapoja tarvitaan myös, jotta alan muutoksiin ja lisääntyvään kilpailuun voitaisiin vastata menestyksekkäästi.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin ja analysoitiin artistibrändäystä kahdessa suomalaisessa itsenäisessä levy-yhtiössä sekä teorian että käytännön tasolla. Tulosten arvioinnissa teoreettisena pohjana tutkimuksessa hyödynnettiin brändinhallintateorioita. Tarkemman viitekehyksen tutkimukselle antoivat erityisesti ne brändinhallinnan osa-alueet, jotka ovat yrityksensä itsensä määriteltävissä, kuten brändi-identiteetti ja brändin asemointi. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin artistibrändin arvoon liittyviä kysymyksiä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu kahdelle yritykselle – Gaea Records ja Fullsteam Records – tehdystä laadullisesta tutkimuksesta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että artistibrändäys suomalaisissa itsenäisissä levy-yhtiöissä pohjautuu paljolti kokemukseen ja substanssiosaamiseen, eikä bränditeorioita tai -työkaluja juurikaan hyödynnetä käytännön toiminnassa. Vaikka bränditeorioita tunnetaan, hyödynnetään artistibrändien hallintaprosessissa lähinnä yhtiöiden itse kehittämiä toimintamalleja. Myöskään artistin brändi-identiteetin määrittelyssä ei käytetä teoriaan pohjautuvia työkaluja. Vaikka levy-yhtiöissä käytössä olevilla toimintamalleilla saavutetaan hyviä tuloksia ja niillä on onnistuttu rakentamaan kestäviä artistibrändejä, ohjataan tässä tutkimuksessa myös olemassa olevien brändinhallintaan suunniteltujen työkalujen äärelle.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin ja analysoitiin artistibrändäystä kahdessa suomalaisessa itsenäisessä levy-yhtiössä sekä teorian että käytännön tasolla. Tulosten arvioinnissa teoreettisena pohjana tutkimuksessa hyödynnettiin brändinhallintateorioita. Tarkemman viitekehyksen tutkimukselle antoivat erityisesti ne brändinhallinnan osa-alueet, jotka ovat yrityksensä itsensä määriteltävissä, kuten brändi-identiteetti ja brändin asemointi. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin artistibrändin arvoon liittyviä kysymyksiä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu kahdelle yritykselle – Gaea Records ja Fullsteam Records – tehdystä laadullisesta tutkimuksesta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että artistibrändäys suomalaisissa itsenäisissä levy-yhtiöissä pohjautuu paljolti kokemukseen ja substanssiosaamiseen, eikä bränditeorioita tai -työkaluja juurikaan hyödynnetä käytännön toiminnassa. Vaikka bränditeorioita tunnetaan, hyödynnetään artistibrändien hallintaprosessissa lähinnä yhtiöiden itse kehittämiä toimintamalleja. Myöskään artistin brändi-identiteetin määrittelyssä ei käytetä teoriaan pohjautuvia työkaluja. Vaikka levy-yhtiöissä käytössä olevilla toimintamalleilla saavutetaan hyviä tuloksia ja niillä on onnistuttu rakentamaan kestäviä artistibrändejä, ohjataan tässä tutkimuksessa myös olemassa olevien brändinhallintaan suunniteltujen työkalujen äärelle.