Blogien suosion salaisuus
Ala-Ajos, Maria (2010)
Ala-Ajos, Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100713513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100713513
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee blogien käyttöä yrityksen markkinoinnissa ja viestinnässä. Työn tarkoituksena on selvittää, miksi blogit ovat hyvä keino parantaa yrityksen näkyvyyttä ja asiakaslähtöisyyttä. Lisäksi pohdin miten blogit parantavat viestintää yrityksen ja asiakkaiden välillä. Työssä käydään läpi myös blogien käyttöä yrityksen sisäisessä viestinnässä.
Tutkimusongelma on, miten blogeja voidaan hyödyntää yritysten markkinoinnissa ja viestinnässä. Alaongelmia ovat, miten blogit kasvattaisivat asiakastyytyväisyyttä ja toisivat asiakaslähtöisyyttä yritykselle.
Teoriaosuudessa käsitellään blogien historiaa ja kehitystä. Lisäksi tarkastellaan pintapuolisesti blogien käyttöä Euroopassa ja Aasian maissa. Näin saadaan kuvaa siitä, miten blogeja käytetään muualla ja millaisen suosion ne ovat saaneet ulkomailla. Teoriaosuudessa käydään läpi myös blogien ominaisuudet ja mikä tekee blogista blogin. Osuudessa käsitellään myös, mitä kohtia Suomen laista tulee ottaa huomioon blogia perustettaessa.
Empiriaosuudessa käsitellään blogien tuomaa hyötyä yrityksille. Lisäksi pohdin mitä haittaa blogista voi olla. Blogit mahdollistavat entistä läheisemmän suhteen yrityksen ja asiakkaiden välillä. Parhaimmillaan hyvin päivitetty ja pidetty blogi tuo yritykselle lisäarvoa markkinoilla ja ne mahdollistavat avoimen vuorovaikutussuhteen muodostumisen asiakkaan ja yrityksen välille. Blogeja luetaan paljon, koska ne välittävät viimeaikaisinta tietoa maailmasta ja sen tapahtumista.
Varsinaista kyselytutkimusta aiheesta ei suoritettu, koska työn tarkoitus oli perustella yrityksille yleisesti, miksi blogi kannattaa ottaa yrityksen yhdeksi työvälineeksi tänä päivänä. Blogi käsitteenä on jo melko tuttu monelle, joten työ painottuu enemmän siihen miten, yritykset voisivat hyötyä blogien käytöstä niin markkinoinnissa kuin ulkoisessa- ja sisäisessä viestinnässä.
Tutkimusongelma on, miten blogeja voidaan hyödyntää yritysten markkinoinnissa ja viestinnässä. Alaongelmia ovat, miten blogit kasvattaisivat asiakastyytyväisyyttä ja toisivat asiakaslähtöisyyttä yritykselle.
Teoriaosuudessa käsitellään blogien historiaa ja kehitystä. Lisäksi tarkastellaan pintapuolisesti blogien käyttöä Euroopassa ja Aasian maissa. Näin saadaan kuvaa siitä, miten blogeja käytetään muualla ja millaisen suosion ne ovat saaneet ulkomailla. Teoriaosuudessa käydään läpi myös blogien ominaisuudet ja mikä tekee blogista blogin. Osuudessa käsitellään myös, mitä kohtia Suomen laista tulee ottaa huomioon blogia perustettaessa.
Empiriaosuudessa käsitellään blogien tuomaa hyötyä yrityksille. Lisäksi pohdin mitä haittaa blogista voi olla. Blogit mahdollistavat entistä läheisemmän suhteen yrityksen ja asiakkaiden välillä. Parhaimmillaan hyvin päivitetty ja pidetty blogi tuo yritykselle lisäarvoa markkinoilla ja ne mahdollistavat avoimen vuorovaikutussuhteen muodostumisen asiakkaan ja yrityksen välille. Blogeja luetaan paljon, koska ne välittävät viimeaikaisinta tietoa maailmasta ja sen tapahtumista.
Varsinaista kyselytutkimusta aiheesta ei suoritettu, koska työn tarkoitus oli perustella yrityksille yleisesti, miksi blogi kannattaa ottaa yrityksen yhdeksi työvälineeksi tänä päivänä. Blogi käsitteenä on jo melko tuttu monelle, joten työ painottuu enemmän siihen miten, yritykset voisivat hyötyä blogien käytöstä niin markkinoinnissa kuin ulkoisessa- ja sisäisessä viestinnässä.