Puhdistuspalveluala - vetovoimaisuutta mielikuvista
Hämäläinen, Petri; Parkman, Jari-Pekka (2005)
Hämäläinen, Petri
Parkman, Jari-Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2005
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-374
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli etsiä toimintamalleja puhdistuspalvelualan kiinnostavuuden lisäämiseksi. Selvitimme, miksi puhdistuspalvelualan perustutkinto ei kiinnostanuoria ja onko jotain tehtävissä alan koulutuksen vetovoimaisuuden lisäämiseksi. Kehittämishankkeessa vertailtiin hotelli- ja ravintola- sekä puhdistuspalvelualaa ja miksi hotelli- ja ravintola-alan koulutuksessa kokin koulutus on hyvin suosittua. Kehittämishankkeessa haastateltiin elinkeinoelämän, oppilaitoksen ja työvoimahallinnon edustajia sekä koulutuksenasiantuntijaa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin haastattelututkimus ja haastatteluaineisto käsiteltiin käyttämällä laadullista sisältöanalyysia. Vertailu antoi hankkeessa syvällisempää näkemystä puhdistuspalvelualan vetovoimaisuustekijöiden kehittämiseen. Analyysin tuloksena nousi esille kaksi keskeistä näkökulmaa puhdistuspalvelualan vetovoimaisuuden lisäämiseksi: 1. mielikuva; miten mielikuvaan voidaan vaikuttaa ja 2. näkyvyys; miten alan näkyvyyttä voidaan tehostaan. Toimenpiteiksi ehdotamme vetovoimaisuuden lisäämiseksi oikean tiedon kertomista, siitä mitä puhdistuspalveluala pitää sisällään. Tärkeintä on positiivisen mielikuvan luominen koulutuksen ja ammatin arvostuksen nostamiseksi. Keinoina voitaisiin käyttää julkisuuskampanjaa, opintoohjaajien sekä lähipiirin tiedollista opastamista. The aim of the development project was to increase the attraction of cleaning services by searching for patterns of activities. We found out, why the Vocational Qualification in Cleaning Services does not interest young people and if there is something to be done toincrease the attraction of the examination. In the development project was compared hotel- and restaurant and cleaning services, and why the training of restaurant cook is so popular. We interviewed representatives of economic life, educational institution, minister of labour and educational experts. As a research method was chosen interview research and interview material was handled by using content analysis. Comparison gave a deeper view of developing the factors which create the attraction of cleaning services. As the result of the analysis we found out two central factors to increase the interest of the cleaning services. 1. The image; how can we have an influence on the image and 2. publicity; how can we increase the publicity of the branch. To increase the attraction we suggest that true information must be told about the cleaning services. The most important is to create positive image in order to raise the appreciation of the cleaning profession. As a method a publicity campaign could be used as well as giving information for supervisors of studies and people near-by.