Toteutussuunnitelma ammattiopiston yhteisiin puualan ammatillisiin opintoihin (30) ov
Syvälä, Olli (2009-05-28)
Syvälä, Olli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1255089036-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1255089036-9
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli laatia Jyväskylän ammattiopistolle opetuksen
toteutussuunnitelma, joka pohjautuu puualan perustutkinnon yhteisiin 30 opintoviikon (ov)
ammatillisiin opintoihin. Lisäksi tuli laatia opiskelijoitten työsuojelukoulutusta koskeva
konekohtainen osaamismatriisi ja tehdä ehdotuksia opetustoiminnan tehostamiseksi. Olen
rajannut tähän kehittämishankkeeseen seuraavat kehittämisongelmat:
1. Millaisia tehokkaaseen oppimiseen, opettamiseen ja oppituntiin liittyviä asioita löytyy
kirjallisuuslähteiden pohjalta?
2. Missä yhteydessä ja mitä opetusmenetelmiä voisi käyttää valtakunnallisessa ja
oppilaitoskohtaisessa puualan perustutkinnon yhteisissä 30 opintoviikon (ov) ammatillisissa
opinnoissa, jotta opetussuunnitelmissa mainitut tavoitteet saavutetaan?
3. Millainen lomake tulisi laatia, jotta opettaja ja opiskelija voivat varmistua siitä, että
opiskelija osaa ja pystyy työskentelemään turvallisesti puutyösalin puuntyöstökoneella?
Toteutussuunnitelman laadinnassa käytettiin valtakunnallisen opetussuunnitelman, puualan
perustutkinnon puualan perustaidot, 30 ov:n opintokokonaisuutta, sen tavoitteita ja keskeisiä
sisältöjä. Lisäksi käytettiin hyväksi ammattiopiston omaa opetussuunnitelmaa ja opettajien
haastatteluja. Tämän jälkeen laadittiin opetettavien aiheiden luettelo ja
opetusmenetelmämatriisi. Opiskelijoiden seurantaan syntyi yksinkertainen osaamismatriisi.
Opettajahaastattelut, opetusmenetelmä- ja osaamismatriisi ovat kehittämishankkeen liitteinä.
Käyttökelpoisia opetusmenetelmiä voisi kehitellä paljon lisää. Kehittämisongelmien asioiden
tarkastelua voisi jatkaa pitemmällekin, mutta se on syytä tehdä toisessa yhteydessä, koska
kehittämishankkeeni paisuisi liian laajaksi. Kehittämishankkeeni oli hyvä tapa aloittaa
ammattioppilaitoksen puutyöosaston opetuksen toteutussuunnitelman laatiminen.
toteutussuunnitelma, joka pohjautuu puualan perustutkinnon yhteisiin 30 opintoviikon (ov)
ammatillisiin opintoihin. Lisäksi tuli laatia opiskelijoitten työsuojelukoulutusta koskeva
konekohtainen osaamismatriisi ja tehdä ehdotuksia opetustoiminnan tehostamiseksi. Olen
rajannut tähän kehittämishankkeeseen seuraavat kehittämisongelmat:
1. Millaisia tehokkaaseen oppimiseen, opettamiseen ja oppituntiin liittyviä asioita löytyy
kirjallisuuslähteiden pohjalta?
2. Missä yhteydessä ja mitä opetusmenetelmiä voisi käyttää valtakunnallisessa ja
oppilaitoskohtaisessa puualan perustutkinnon yhteisissä 30 opintoviikon (ov) ammatillisissa
opinnoissa, jotta opetussuunnitelmissa mainitut tavoitteet saavutetaan?
3. Millainen lomake tulisi laatia, jotta opettaja ja opiskelija voivat varmistua siitä, että
opiskelija osaa ja pystyy työskentelemään turvallisesti puutyösalin puuntyöstökoneella?
Toteutussuunnitelman laadinnassa käytettiin valtakunnallisen opetussuunnitelman, puualan
perustutkinnon puualan perustaidot, 30 ov:n opintokokonaisuutta, sen tavoitteita ja keskeisiä
sisältöjä. Lisäksi käytettiin hyväksi ammattiopiston omaa opetussuunnitelmaa ja opettajien
haastatteluja. Tämän jälkeen laadittiin opetettavien aiheiden luettelo ja
opetusmenetelmämatriisi. Opiskelijoiden seurantaan syntyi yksinkertainen osaamismatriisi.
Opettajahaastattelut, opetusmenetelmä- ja osaamismatriisi ovat kehittämishankkeen liitteinä.
Käyttökelpoisia opetusmenetelmiä voisi kehitellä paljon lisää. Kehittämisongelmien asioiden
tarkastelua voisi jatkaa pitemmällekin, mutta se on syytä tehdä toisessa yhteydessä, koska
kehittämishankkeeni paisuisi liian laajaksi. Kehittämishankkeeni oli hyvä tapa aloittaa
ammattioppilaitoksen puutyöosaston opetuksen toteutussuunnitelman laatiminen.