Harjoitusyritys oppimisympäristönä : Case: Pohjois-Karjalan Aikuisopisto
Suomalainen, Riitta (2007-08-10)
Suomalainen, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-08-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196410718-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196410718-9
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on luoda uusi oppimisympäristö, harjoitusyritys, PohjoisKarjalan Aikuisopistoon sekä oppimissuunnitelma harjoitusyritysympäristölle. Uudenlainen, perinteisestä poikkeava oppimisympäristö, harjoitusyritys, on erinomainen keino luoda vankkaa perustaa elinikäiselle oppimiselle ja persoonallisuuden kasvulle. Harjoitusyritystoiminta tukee kouluttajien ja opettajien pedagogista kehittymistä kohti uutta opettajuutta, sillä opettajan rooli harjoitusyrityksessä on olla työn ohjaaja ja organisoija ja hänen on oltava valmis oppimaan yhdessä oppilaidensa kanssa. Opettajan keskeinen tehtävä on valmiuksien ja oppimisen edistäminen. Koska harjoitusyrityksessä oppija on keskeisessä roolissa ja aktiivinen toimija oman oppimisensa edistämisessä, ei perinteisen opetussuunnitelman näkökulma sovellu tähän oppimisympäristöön. Näin ollen tässä työssä on laadittu opetussuunnitelman sijasta oppimissuunnitelma, joka tarkastelee asioita oppimisen ja aktiivisesti toimivan oppijan näkökulmasta. Oppimissuunnitelma perustuu oppimiskäsitykseen, jossa opiskelija on määrätietoinen, oppimishaluinen ja kykyinen oppija. Keskeistä on oppijan oma aktiivinen ja tavoitteellinen toiminta opiskeluja työssäoppimisympäristössä. Ydinasia on tekemällä oppiminen, joka toteutetaan työskentelemällä virtuaaliyrityksessä. Opiskeluaika ja työssä oppimisen toteutus määritellään jokaisen henkilökohtaisten tarpeiden ja mahdollisuuksien perusteella henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laadinnan yhteydessä.