T & K - toiminnan ja opetuksen integroiminen
Kainulainen, Tuija. (2008-05-30)
Kainulainen, Tuija.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232697745-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232697745-8
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankeartikkelissa kuvataan matkailun tietokannan integroimista opetukseen Pohjois-Karjalan matkailun koulutusohjelmassa. Artikkeli julkaistaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisussa lukuvuoden 2008 – 2009 aikana. Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on koulutuksen lisäksi soveltava tutkimus- ja kehitystyö sekä aluekehitystyö. Nämä tehtävät tulee olla vuorovaikutuksessa keskenään; yhteistyöllä varmistetaan asiantuntijuuden kasvu ja työelämän kehittyminen. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli suunnitella Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun matkailun koulutusohjelmassa lukuvuonna 2008 – 2009 pidettävä opintojakso KM2547 Matkailun alueelliset tietojärjestelmät. Tavoitteena oli lisäksi perehtyä ongelmaperustaiseen oppimiseen ja sen soveltuvuuteen tässä opintojaksossa. Matkailun tietokanta on yrittäjiä, matkailijoita, markkinointia ja toimialan kehittämistä palveleva internet-pohjainen tietokanta, jossa näkyvin osa on paikkatietoihin perustuva karttasovellus. Tietokantaan on kerätty tiedot Pohjois- Karjalan alueella toimivista matkailuyrityksistä ja sen avulla on mahdollista kerätä alueellista ja paikallista täsmätietoa. Tietoa voidaan käyttää esimerkiksi maakunnallisen matkailutoiminnan seurantaan, tutkimuksiin ja tuotekehittelyyn. Ongelmaperustaisen oppimisen keskeinen ajatus on se, että oppiminen käynnistyy ongelmista, jotka nousevat työelämästä tai muusta yhteiskunnallisesta todellisuudesta. Se perustuu teoreettisilta lähtökohdiltaan konstruktiiviseen, kokemukselliseen ja kontekstuaalisen oppimiseen. Ongelmaperustainen oppiminen korostaa ryhmän keskinäistä vuorovaikutusta ja oppiminen tapahtuu oppijakeskeisessä ja ongelmaperustaisessa ympäristössä.