Jaettujen interaktiivisten tieto- ja tietämysvarastojen käyttö oppimisen ja opetuksen tukena
Oinonen, Kari (2007-12-30)
Oinonen, Kari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201076504-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201076504-5
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa käsitellään tietokoneilla, tietoverkoilla ja medialaitteilla tuettua tiedon ja osaamisen syntymistä ja jakamista tukevaa konseptia. Kehittämishankkeessa kuvataan aluksi konseptin - virtuaalisen tiedon ja tietämyksen varaston (vtt-varaston) - kannalta visiotila. Visiotilan kuvauksen jälkeen tarkastellaan vtt-konseptin kannalta oleellisia kehitystekijöitä kuten koulutuksen, verkko-opetuksen, tietotekniikan, internetin, telekommunikaation, sulautetun tietotekniikan kehittymistä. Oppimiseen ja tiedon jakamiseen oleellisesti liittyvää käsitystä tiedon luonteesta käsitellään myös yhtenä vaikutustekijänä. Näihin oppimiseen liittyvien tekijöiden ohella tarkastellaan lyhyesti yleisiä yhteiskunnan ja talouden muutospaineita. Edellä mainittujen tekijöiden pohjalta vtt-konseptia tarkastellaan hyöty- haitta analyysilla. Kehityshankkeessa kuvataan myös edellytyksiä visiotilan saavuttamiseksi niin tekniikan kuin yksilönkin kannalta. Konseptiin liittyvä kehityspolkukuvaus on tehty yleistasolla ja kehityspolun tarkempaan tekemiseen on esitetty prosessikuvaus.