- Selaus nimekkeen mukaan Kajaanin ammattikorkeakoulu

    • 3D peliympäristön moduulisarjan luominen 

      Piirainen, Heli (2021)
      Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli keskittyä tutkimaan ja paljastamaan modulaarisien pelien ympäristöjen luomistekniikoita ja miten ne vaikuttavat itse pelisuunnitteluun. Opinnäytetyössä tarkasteltiin ja selitettiin, ...
    • 3D platformer level design 

      Aaltonen, Toni (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2018)
      The goal of this Bachelor’s thesis was to design a level for Biting Mascot’s 3D platformer project Captain’s Tail and explore the intricacies of 3D platformer level design. The first chapter elaborates on the meaning and ...
    • 3D-alan sanasto : 3D-grafiikan termit suomeksi 

      Joensuu, Janne (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2016)
      3D-ala on Suomessa englanninkielinen. Tämä hankaloittaa 3D-alan opetustyötä ja oppimateriaalien kirjoittamista. Opinnäytetyön tavoite on 3D-alan suomenkielisen sanaston kerääminen, kokoaminen ja esittäminen sekä uusien ...
    • 3D-aseen luominen Blenderillä 

      Rantahalvari, Miika (2023)
      Opinnäytetyö käsitteli 3D-mallinnuksen perusteita, erityisesti low poly - ja high poly -tekniikoita sekä hard surface -mallinnusta. Lisäksi se käsittelee UV-kartoitusta ja teksturointia. Opinnäytetyössä käytiin läpi ...
    • 3D-dioraama Unity-pelimoottoriin 

      Kukkura, Kaisa (2020)
      Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi kolmiulotteisen dioraaman valmistusprosessi suunnittelusta toteutukseen. Aiheena käytettiin kohtausta Andrzej Sapkowskin kirjasta Pääskytorni. Dioraama on rajattu versio kolmiulotteisesta ...
    • 3D-dioraaman luominen Blenderillä 

      Sulin, Janina (2022)
      Opinnäytetyössä tutkittiin, miten Blenderiä käyttäen voidaan luoda kolmiulotteinen dioraama. Työn tavoitteena oli tutustua tekniikoihin ja huomioon otettaviin asioihin dioraamaa suunnitellessa ja toteuttaessa. Dioraama on ...
    • 3D-grafiikan optimointi mobiililaitteelle 

      Puusa, Jere (2022)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa ja esitellä, kuinka tärkeää 3D-mallien optimointi on pelimoottorissa käyttöä varten ja miten toteuttaa sitä. Työ keskittyy mobiililaitteille optimointiin ja käyttää esimerkkinä ...
    • 3D-hahmoanimaation luominen mainostukseen ja sen tehokkuuden mittaaminen 

      Huttunen, Veikka (2019)
      Tämän opinnäytetyön aiheena ja tavoitteena oli tutustua ammattimaiseen 3D-animaation työnkulkuun, käyttää tuotettua animaatiota mainoskampanjassa ja analysoida kampanjan tuloksia mainostuksen tehokkuuden parantamiseksi ...
    • 3D-hahmojen toteutus mobiilipeliin 

      Kemppainen, Matti (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2012)
      Mobiilipelien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina älypuhelinten kehittymisen myötä. Tässä opinnäytetyössä selvitetään kolmiulotteisen pelihahmon toteutusprosessi mobiilipeliin. Lisäksi pohditaan maksullisten ...
    • 3D-hahmomallin valmistus ja prosessin dokumentointi ohjekirjaksi 

      Keränen, Sampo (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa toimiva 3D-hahmo videopeliprojektiin Rusto Games Oy:lle ja luoda ohjekirja hahmoon pohjautuen. Hahmon valmistuksen aikana kirjattiin ylös kaikki vaiheet, joita hahmon valmistukseen ...
    • 3D-kenttäeditori Unity-peleille 

      Hankilanoja, Lauri (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2018)
      Työn tilaajana toimi kajaanilainen peliyritys TJR Games Oy. TJR:n pelinkehitys erikoistuu Unity-pelimoottorilla tehtyihin peleihin. Yrityksen menestynein peli on vuonna 2015 ilmestynyt vuoropohjainen strategiapeli ...
    • 3D-kentän toteutus Critical Ops -peliin 

      Somero, Aleksi (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2016)
      Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Critical Force Oy, joka on kajaanilainen pelinkehittäjä. Yrityksen Critical Ops -peli on ilmainen ensimmäisen persoonan ammuskelupeli, ja se on pelattavissa selaimessa ja mobiilialustoilla. ...
    • 3D-Maisemankuvan tekeminen valokuvista 

      Hartikainen, Antti (2022)
      Tämän opinnäytetyön aiheena on 3D-maisemankuvan tekeminen valokuvista eli miten 3D-ympäristön te-keminen onnistuu katsomalla mallia digitaalisista valokuvista. Tekninen toteutus tapahtuu 3D-mallinnusohjelma Blenderillä ja ...
    • 3D-mobiilipelihahmon digitaalinen veistäminen 

      Ohra-aho, Outi (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2018)
      Opinnäytetyössä tutkittiin digitaalisen veistämisen ottamista osaksi 3D-mobiilipelihahmon työnkulkua. Perinteisesti mobiilipelihahmot eivät ole voineet hyödyntää joitain 3D-veistämisen etuja kuten normaalikarttoja, joten ...
    • 3D-mobiilipelimoottorin kehittäminen 

      Oinasmaa, Eetu (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli 3D-mobiilipelimoottorin suunnittelu ja toteutus. Työssä esitellään pelimoottorit yleisesti ja niiden historiaa. Lisäksi työssä kuvataan mobiilialustojen ominaispiirteet ja mobiilipelimoottorin ...
    • 3D-peliympäristön toteuttaminen 

      Pitkäkangas, Janne (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Opinnäytetyön tutkimiskohteena on kolmiulotteisen peliympäristön luomisprosessi suunnitteluvaiheesta valmiiksi, optimoiduksi maisemakokonaisuudeksi. Työssä selvitetään lyhyesti peliympäristön merkitystä pelaajan uppoutumisessa ...
    • 3D-Robottihahmon Suunnittelu ja Animointi 

      Komulainen, Lauri (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2013)
      Tämän opinnäytetyön tavoite oli oppia ymmärtämään pelihahmosuunnittelun periaatteita ja keinoja. Toisena tavoitteena oli opetella käyttämään Character Animation Toolkit eli CAT-työkaluja. Opinnäytteellä ei ollut erillistä ...
    • 3D-skannaaminen sekä 3D-mallien tiedostomuotojen vertaaminen 

      Repo, Samuli (2022)
      Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kajaanin ammattikorkeakoulu. Työn tavoitteena oli tutustua 3D-skannaamiseen, yleisimpiin 3D-tiedostomuotoihin sekä luoda 3D-malli käyttäen opinnäytetyössä käsiteltyä skannausmenetelmää. ...
    • 3D-skannerin suunnittelu, asennus ja käyttöönotto 

      Atte, Vepsäläinen (2023)
      Työn tavoitteena on tutkia ja saada optoNCDT 1420 -laseri lähettämään ja tallentamaan syvyysdataa tekstitiedostoon, jota voidaan käyttää 3D-skannerin. STL-tiedoston tekemiseen. Tehtävä toteutettiin käyttämällä ...
      Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
    • 3D-tasoloikkapelin liikkumisen toteuttaminen 

      Nieminen, Aleksi (2023)
      Opinnäytteen aiheena oli käsitellä 3D-tasoloikkapelin liikkumisen mekaniikkojen toteuttaminen, erityisesti erikoisliikkeiden toteuttaminen. Opinnäyte perustui peliprojektiin, jonka tekeminen alkoi 2019. Tämän projektin ...