Kokemuksellisen oppimisen soveltaminen ehkäisevän lastensuojelun vapaaehtoistoiminnan koulutuksessakouluttajanoppaan laatiminen /
Moilanen, Johanna.; Väisänen, Mia (2007-05-04)
Moilanen, Johanna.
Väisänen, Mia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237537006-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237537006-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessamme käsittelemme vapaaehtoisten koulutusta ja koulutusprosessia ehkäisevän lastensuojelun maakunnallisessa Välittävät sukupolvet – hankkeessa, jota koordinoi Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kannatusyhdistys ja rahoittaa Raha-automaattiyhdistys. Välittävät sukupolvet -hankkeen kokoava tavoite on lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen ja lapsiperheiden tukeminen. Hankkeen perusideana on rekrytoida eri-ikäisiä vapaaehtoisia aikuisia lasten ja nuorten aikuisystäviksi tai lapsiperheiden kumppaneiksi. Kehittämishankkeen tavoitteena on koota koulutusopas vapaaehtoisten kouluttamiseen hankkeen – ja muiden samankaltaisten – käyttöön. Koulutusopas on kirjallinen opas kouluttajille, mutta se sisältää vinkkejä myös muiden oppimateriaalien hyödyntämiseen, erityisesti pienimuotoisten simulaatioiden ja visuaalisen oppimateriaalin käyttöön. Vapaaehtoisten koulutuksen tavoitteena on paneutua sukupolvien välisen vuorovaikutuksen mahdollisuuksiin, haasteisiin ja ongelmakohtiin. Nämä ohjaavat koulutusoppaan keskeisiä sisältöalueita. Opas esittelee koulutuksen periaatteet ja sen toteuttamisen käytännössä. Kehittämishankeraportissa pohdimme koulutusmateriaalin työstämisen pedagogisia lähtökohtia ja soveltamista erityisesti vapaaehtoisten kouluttamiseen. Koulutusopas perustuu kokemukselliseen oppimiseen. Kehittämishankeraportissa pohdimme lisäksi kouluttajan oppaan laatimisen haasteellisuutta; yhtäältä oppaan tulee välittää riittävästi ohjeita koulutuksen periaatteista ja käytännöstä, toisaalta sen tulee samanaikaisesti olla riittävän väljä ja joustava. Jokainen kouluttaja muokkaa koulutuksestaan omannäköisensä kokonaisuuden ja - kokemuksellisen oppimisen periaatteiden mukaisesti - jokainen koulutettava ryhmä vaikuttaa koulutuksen sisältöön.