Ammattiosaamisen näytöt kuvallisen ilmaisun perustutkinnossa
Olkkola, Teija (2007-12-13)
Olkkola, Teija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-13
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199708828-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199708828-1
Tiivistelmä
Nuorten näytöt ovat tulleet osaksi kuvallisen ilmaisun perustutkinnon opetussuunnitelmaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että näytöt tulee sisällyttää osaksi opiskelijoiden työtehtäviä opintojen aikana; oppilaitoksessa ja/tai työssäoppimisjaksolla. Kehittämishankkeen tarkoituksena on selvittää, mitä näytöt ovat ja mitä asioita niihin liittyy ja miten niitä arvioidaan. Ammattiosaamisen näytössä opiskelija osoittaa käytännön työtehtävien kautta, miten hyvin hän on opinnoissaan saavuttanut opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden mukaisen ja työelämän edellyttämän ammattitaidon. Opiskelija voi suorittaa näytöt oppilaitoksessa tai työpaikalla työssäoppimisjakson yhteydessä, mikä on suositeltavin vaihtoehto. Näyttö voi olla vaihtoehtoisesti myös opinnäytetyö tai portfolio. Näyttöjen sijoittuminen työssäoppimisen yhteyteen palvelee näyttöjen yhtä tärkeää tavoitetta eli työelämäyhteyksien kehittämistä. Lisäksi näyttöjen arvioinnin kolmikantaisuus toteutuisi työpaikalla parhaiten, jossa ohjaava opettaja, työpaikkaohjaaja ja opiskelija arvioivat näytön yhdessä. Opiskelijat tarvitsevat näytöistä suoriutuakseen erilaisia ohjaus- ja tukipalveluja. Tässä oppilaitoksella on suuri rooli. Erityisen tarpeellista ohjaus- ja tukipalveluiden olemassaolo on erityisopiskelijoille. Opiskelijoiden ohjauksen tueksi tämän kehittämisraportin liitteeksi on tehty opiskelijan opas, minkä on tarkoitus auttaa opiskelijaa ymmärtämään, mistä näytöissä on kyse. Lähtökohtanahan näytöissä on se, että ketään ei lähetetä tietoisesti epäonnistumaan näytöissä vaan onnistumaan!