Erityisopetussuunnitelma : Järviseudun ammatti-instituutti
Murtoniemi, Paula (2007-21-09)
Murtoniemi, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-21-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196410061-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196410061-0
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa on päivitetty Järviseudun ammatti-instituutin erityisopetuksen suunnitelma. Aikaisempi suunnitelma oli tehty vuonna 2005 ja sen toimivuutta tarkasteltiin kriittisesti tässä työssä. Kehittämishankkeessa selvitettiin ammatti-instituutin kolmen eri toimipisteen käytänteet erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden opintojen järjestämisessä verraten niitä erityisopetuksen suunnitelmassa esitettyihin tapoihin toimia. Työtä varten koolle kutsutuissa työryhmissä olivat mukana koulutusalajohtajat ja erityisopetustyötä tekevät opettajat kultakin koulutusalalta, joita ovat tekniikka ja liikenne-, kauppa ja hallinto-, luonnonvara-ala sekä matkailu-, ravitsemis- ja talousala. Hankkeen tuloksena saatiin sellainen erityisopetussuunnitelma, josta on helppo tarvittaessa tarkistaa koulutuskuntayhtymän erityisopetuksen toimintatavat aina tarvittaessa ja jota on myös helppo edelleen kehittää. Entistä erityisopetuksen suunnitelmaa on täydennetty joiltakin osin, esimerkiksi nuorten näyttöjen käyttöönoton mukanaan tuomilla ohjeistuksilla sekä hieman entistä laajemmalla työtapojen esittelyllä. Kehittämishankkeessa selvitettiin myös voimassa olevan lainsäädännön ohjeistus erityisopetuksen järjestämiseksi ammatillisissa oppilaitoksissa. Työskentelyn myötä nousi esiin joitakin epäkohtia ja kehitettäviä alueita, näitä on esitelty raportin loppuosassa. Tärkeimmiksi kehittämisen kohteiksi tulivat erityisopetuksen työtapojen ja resurssien suunnitelmallinen käyttö ja erityisopetuksen kehittäminen tiimityönä. Erva- toiminnan alkuun saattaminen koko koulutuskuntayhtymässä todettiin tärkeäksi, koska se parantaisi tiedonkulkua ja auttaisi huolehtimaan entistä kokonaisvaltaisemmin erityistä tukea tarvitsevista opiskelijoista sekä tukisi paremmin opettajien työtä. Uuden erityisopetussuunnitelman käyttöönoton ja sisältöön perehdyttämisen edesauttamiseksi on päätetty järjestää eri osastoilla yhteisiä tilaisuuksia syksyn 2007 aikana.