ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS CASE: SANTACO SPORT OY LTD
Viljanen, Miikka (2010)
Viljanen, Miikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090812921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090812921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Santaco Sport Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä palvelun laatuun tällä hetkellä ja mitä kehitettävää yrityksellä olisi tulevaisuudessa. Tutkimuksella selvitettiin myös asiakkaiden tyytyväisyyttä Santaco Sportin tuotteisiin, asiakkaille suunnattuun B2B-kauppaan ja yhteydenottojen määrään.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli palvelu, palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys. Teoria koostui alan kirjallisuudesta, ammattilehdistä ja Internetistä haetusta aineistosta. Tutkimus suoritettiin keväällä 2010 sähköpostitse kvantitatiivisella kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin kaikille Santaco Sportin asiakkaille.
Tutkimuksen tulosten mukaan Santaco Sportin asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun, tuotteisiin, B2B-kauppaan ja yhteydenottojen määrään. Tutkimus toi lisäksi esiin joitakin kehitysideoita. Vastausmäärä jäi kuitenkin pieneksi ja täten tutkimuksen tulokset ovat lähinnä suuntaa-antavia.
Opinnäytetyö oli ensimmäinen Santaco Sportille tehty asiakastyytyväisyystutkimus. Tutkimus antaa suuntaa-antavan kuvan asiakkaiden tyytyväisyydestä ja sen avulla yrityksen palvelua voidaan edelleen kehittää. Lisäksi tutkimus antaa hyvän pohjan mahdollisille uusille kehitystutkimuksille.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli palvelu, palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys. Teoria koostui alan kirjallisuudesta, ammattilehdistä ja Internetistä haetusta aineistosta. Tutkimus suoritettiin keväällä 2010 sähköpostitse kvantitatiivisella kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin kaikille Santaco Sportin asiakkaille.
Tutkimuksen tulosten mukaan Santaco Sportin asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun, tuotteisiin, B2B-kauppaan ja yhteydenottojen määrään. Tutkimus toi lisäksi esiin joitakin kehitysideoita. Vastausmäärä jäi kuitenkin pieneksi ja täten tutkimuksen tulokset ovat lähinnä suuntaa-antavia.
Opinnäytetyö oli ensimmäinen Santaco Sportille tehty asiakastyytyväisyystutkimus. Tutkimus antaa suuntaa-antavan kuvan asiakkaiden tyytyväisyydestä ja sen avulla yrityksen palvelua voidaan edelleen kehittää. Lisäksi tutkimus antaa hyvän pohjan mahdollisille uusille kehitystutkimuksille.