From sprites to models : case: Opioid Interactive
Lievemaa, Johanna (2008-05-05)
Lievemaa, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221210133-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221210133-6
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pienen pelialan yrityksen käyttöön sopivia 3Dmallinnusmenetelmiä. Tavoitteena oli selvittää, onko 3D-grafiikka taloudellisesti kannattavampaa kuin aikaisemmin käytetty pikselianimointi kyseessä olevalle yritykselle. Työn toimeksiantaja oli Opioid Interactive, pieni ja nuori peliyritys, jota kiinnosti tietää, saisiko uudella teknologialla tuotettua hienompaa peligrafiikkaa nopeammin. Tutkimus toteutettiin tekemällä sama hahmoanimaatio sekä vanhalla että potentiaalisella uudella teknologialla ja vertaamalla testeihin kuluneita aikoja. Tuloksiin vaikutti tekijän kokemattomuus 3D-mallinnuksessa ja ohjelmistojen hallinnassa, mutta tämä pyrittiin huomioimaan tuloksien analysoinnissa. Myös ilmaisia pelimoottoreita vertailtiin, jotta löydettäisiin juuri Opioidin käyttöön sopivin valmis teknologia. Tuloksista ilmenee, että vaikka 3D-hahmon mallintamiseen kuluisikin enemmän aikaa kuin pikselihahmon piirtämiseen, on sen animointi huomattavasti nopeampaa. Siten liikkeiden määrästä riippuen toinen menetelmä on halvempi kuin toinen. Pelimoottoreista valittiin parhaiten Opioidin vaatimuksia vastaava, jota suositeltiin kolmiulotteisten pelien tekoon. Yrityksen liiketaloussuunnitelmaa voitiin uudistaa tutkimuksen tuloksien johdosta. Työn aikana tekijä sai hyvät valmiudet oppia 3D-mallinnusta peligraafikon uraa ajatellen.