- Selaus nimekkeen mukaan Hämeen ammattikorkeakoulu

    • 360-videotekniikan hyödyntäminen markkinoinnissa 

      Laitinen, Tommi (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2017)
      360-videotekniikka on jatkuvasti kehittyvä tekniikka, joka tulee kasvamaan seuraavien vuosien aikana massiivisesti laitteiston kehittymisen sekä hintojen laskun myötä. 360-videoissa tulee olemaan omat rajoituksensa, mutta ...
    • 3D -modeling of guide rail bracket : Component 3D -modeling and system synchronization in accordance with Kone guidelines 

      Nykänen, Ilari (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2018)
      The aim of the project was to get systematically brought to this day outdated work methods to the modern design and documentation process. This work is based on one of the first 3D-conversion projects for KONE, which aimed ...
    • 3D microstructure modelling of coating layers including grain boundaries 

      Yashchuk, Ivan (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2016)
      Nowadays, coatings have a significant role in increasing the lifetime of manufactured products. A coating layer applied to the surface of a product increases its corrosion and wear resistance. As with any other materials, ...
    • 3D Printing with a Cobot Arm 

      Trtnik, Ales (2022)
      The aim of this thesis was to create a proof of concept system for 3D printing with a robot. Robotic 3D printing is a new branch of additive manufacturing that is just becoming commercially viable. The benefits of robotic ...
    • 3D-CAD ohjelman koulutusmateriaalia Alkeet 

      Takanen, Eetu (2023)
      Uudessa työtehtävässä aloittaminen vaatii usein uusien ohjelmistojen ja järjestelmien opettelua. Hyvä ja kattava perehdytys on palvelus yritykselle sekä uudelle työntekijälle pitkällä aikavälillä. Opinnäytetyön tarkoituksena ...
    • 3D-grafiikan optimoiminen Unity pelimoottorissa 

      Niittumäki, Valtteri (2023)
      Tässä opinnäytetyössä tutkittiin 3D-graafisten suorituskykyyn ja ulkonäköön vaikuttavien asetusten optimointia Unity pelimoottorissa. Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia Unity pelimoottorissa saatavilla olevia optimointi ...
    • 3D-hahmon mallinnus ja suunnittelu 

      Lehtonen, Tony (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2018)
      Opinnäytetyö käsittelee 3D-hahmon luomisen eri työvaiheita aina suunnittelusta renderöimiseen. Tavoitteena on kertoa 3D-hahmonmallinnuksen prosessista ja omista työtavoista aloittelevana 3D-mallintajana. Mallintamisen ...
    • 3D-Koneohjausmallien suunnitteluohje suunnittelijoille 

      Lindberg, Teemu (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2018)
      Opinnäytetyö tehtiin PT Pohjanteko Oy:n toimeksiannosta. Lopputyön aiheena oli tehostaa 3D-koneohjauksen käyttöä alihankkijoilla. Koneohjauksen epätäydellinen käyttö johtuu pääosin siitä, että emme ole aikaisemmin ohjeistaneet ...
    • 3D-mallin teksturointi : Substance Painter -ohjelman hyödyntäminen animaatiotuotannossa 

      Suojalehto, Otso (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2018)
      Suomen Metsästysmuseo oli tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Tavoitteena oli luoda animaatio rataslukkoaseen toiminnasta. Opinnäytetyö esittelee kaikki animaation luomisen työvaiheet, mutta painottuu 3D-mallin teksturoimiseen ...
    • 3D-mallin tuottaminen fotogrammetriaa hyödyntäen 

      Terttula, Jonas (2019)
      Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia fotogrammetria tekniikan mahdollisuuksia ja rajoitteita 3D-mallinnuksessa. Työhön kuuluu rakentaa sopiva valokuvausympäristö, perehtyä valokuvaamisen perusteisiin, tutkia minkälaiset ...
    • 3D-mallin valaisu: Sisätilan valaisu Arnold for 3ds Max:n valoilla 

      Luoma, Ville (2020)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä Arnold for 3ds Max:n mukana tulevien valojen ja materiaalien, etenkin Standard Surface -materiaalin ominaisuuksia, keskittyen erityisesti sisätilojen valaisuun. Opinnäytetyössä ...
    • 3D-mallinnuksella toteutettu telttasaunan asennusohje 

      Peltoniemi, Jouni (2019)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tilaajayrityksen, Insinööritoimisto Aaro Peltoniemen, asiakkaille annettava ohje telttasaunan kokoamiseen. Asennusohjeen tarkoitus oli opastaa käyttäjää telttasaunan käyttöönotossa ...
    • 3D-mallinnus kameralla kuvatuista kuvista : Mallinnuksen käsittely pelimoottoria varten 

      Halttunen, Jari-Pekka (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2018)
      Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen Metsästysmuseo. Opinnäytetyön tavoite oli, oppia luomaan 3D-objekti kuvista mallintamalla. Mallin luomiseen tarvitaan perusymmärrys fotogrammetriasta. Mallin ideana on, että sitä ...
    • 3D-mallinnusosaajan kompetenssin kehitys 

      Kemppainen, Minna (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2018)
      Opinnäytetyön aihe on 3D-mallinnuksen kompetenssin kehitys. Opinnäytetyön tarkoitus on havainnollistaa 3D-mallinnuksen kompetenssin kehitystä erityyppisten 3D-projektien ja -tehtävien avulla, jotka on tehty vuosien 2015–2017 ...
    • 3D-mallintamisen ja -tulostamisen hyödyntäminen jalkinesuunnittelussa-Case Halti Oy 

      Varjus, Venla (2019)
      Opinnäytetyössä tarkastellaan 3D-mallintamisen ja -tulostamisen mahdollisuuksia jalkinealalla erityisesti suunnittelun näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiannosta urheilu-ja retkeilytuotteita sekä-varusteita ...
    • 3D-pelihahmo Unity-pelimoottorissa 

      Virolainen, Mika (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2015)
      3D-pelihahmon luominen ja käyttöönotto on laaja prosessi, joka vaatii useiden tekniikkojen ja ohjelmistojen osaamista. Mielestäni aiheesta puuttuu kattava selvitys, jonka avulla voidaan säästää aikaa ja ymmärtää prosessi ...
    • 3D-pelihahmon komponentit ja työvaiheet 

      Autio, Roope (2022)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella 3D-pelihahmon luomiseen liittyvät työvaiheet ja tekniikat. Työssä selvitettiin, miten näitä teknisiä ratkaisuja hyödynnetään uskottavan pelihahmon luomisessa. Työssä käytiin läpi ...
    • 3D-pelin kehittäminen Godot Engine -pelimoottorilla 

      Luoto, Mikko (2020)
      Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutustua 3D-pelin kehittämiseen Godot Engine pelimoottorilla. Samalla selvitettiin Godotin vahvuuksia ja heikkouksia pelimoottorina. Projektissa käytiin läpi Godotin perustoimintoja ja ...
    • 3D-referenssisovellus : Kappaleen tunnistus ja paikoitus Matrox Design Assistant X -kehitysympäristössä 

      Jansson, Kimmo (2019)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimiva referenssitoteutus kappaleen tunnistamiseen ja paikoittamiseen 3D-kuvantamislaitetta hyödyntäen. Sovelluksen ominaisuuksiin kuuluu kappaleiden tunnistaminen opetetusta ...
    • 3D-simulaation hyödyntäminen robotin hankinnassa 

      Linnero, Aku (2022)
      Tämä opinnätetyö on tehty Konecranes Oy:n Hyvinkään vaihdetehtalle tarkoituksenaan todentaa, kuinka hyödyllistä on simuloida robotisoitava työvaihe robotin hankintaa ajatellen. Simulaation avulla pyritään tutkimaan ...