Pyöreän puun autokuljetuksien kustannukset Pohjois-Suomen alueella
Viitala, Lasse (2019)
Viitala, Lasse
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia logistiikkayrittäjän näkökulmasta kuljetuksien kustannusrakenteen muodostumista yksittäiselle puutavara-autolle. Tavoitteena on saada selvitettyä puutavaran kaukokuljetuksien kustannustekijät.
Kuljetuksien kustannuksiin vaikuttavat monet yksittäiset seikat. Tämän vuoksi kuljetuksien kustannusten muodostumisessa on huomioitu useita yksittäisiä kustannustekijöitä. Tietoperustana tutkittavien kustannuksien muodostumiseen on käytetty edellisissä tutkimuksissa selvitettyjä tutkimustuloksia, tämänhetkisiä kustannusten markkinahintoja ja Keitele Forest Oy:n pyöreänpuun kuljetuksien logistiikkaa.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tapaustutkimusmenetelmää. Tutkimuksen oletuksena on, että suurimmat kustannukset syntyvät työntekijä-, polttoaine-, pääoma-, korjaus- ja huoltokustannuksista sekä rengaskustannuksesta. Muita pienempiä kustannuksia ovat liikennöimis-, vakuutus- ylläpito-, ja hallintokustannukset. Tutkimuksessa tuli selville 76 000 kiloa kokonaispainavien puutavara-autojen vaihteleva kustannusrakenne, jonka vuoksi on vaikea saada selvitettyä puutavara-auton kustannuksia. Toinen suuri haaste tutkimuksessa oli kustannuksia selvittäessä eri kustannustekijöistä tietävien yrityksien taloudellinen salassapitovelvollisuus.
Tämän tutkimuksen tulokset tukevat kaukokuljetuksien yksikkökustannuksia koko Suomen mittakaavassa. Tutkimuksessa on rajattu osa kustannuksista pois, mistä johtuu kuljetuksen yksikkökustannuksen vajavuus. Tutkimuksessa rajatulle Pohjois-Suomen alueelle tutkimus sen sijaan ei ole luotettava. Pohjois-Suomen keskivertoa suuremman alempien hiekka- ja soratieluokkien määrän sekä haastavan arktisen ilmaston vuoksi tutkimusta ei voida pitää tutkimuksessa rajatulle alueelle luotettavana. Tutkimuksen mukaan suurimmat kustannustekijät ovat kuljettajan kustannus 36,5 prosenttia, polttoainekustannukset 35,2 prosenttia, pääoman poistot 11,9 prosenttia, huolto- ja korjauskus-tannukset 5,2 prosenttia ja rengaskustannukset 4,0 prosenttia.
Kuljetuksien kustannuksiin vaikuttavat monet yksittäiset seikat. Tämän vuoksi kuljetuksien kustannusten muodostumisessa on huomioitu useita yksittäisiä kustannustekijöitä. Tietoperustana tutkittavien kustannuksien muodostumiseen on käytetty edellisissä tutkimuksissa selvitettyjä tutkimustuloksia, tämänhetkisiä kustannusten markkinahintoja ja Keitele Forest Oy:n pyöreänpuun kuljetuksien logistiikkaa.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tapaustutkimusmenetelmää. Tutkimuksen oletuksena on, että suurimmat kustannukset syntyvät työntekijä-, polttoaine-, pääoma-, korjaus- ja huoltokustannuksista sekä rengaskustannuksesta. Muita pienempiä kustannuksia ovat liikennöimis-, vakuutus- ylläpito-, ja hallintokustannukset. Tutkimuksessa tuli selville 76 000 kiloa kokonaispainavien puutavara-autojen vaihteleva kustannusrakenne, jonka vuoksi on vaikea saada selvitettyä puutavara-auton kustannuksia. Toinen suuri haaste tutkimuksessa oli kustannuksia selvittäessä eri kustannustekijöistä tietävien yrityksien taloudellinen salassapitovelvollisuus.
Tämän tutkimuksen tulokset tukevat kaukokuljetuksien yksikkökustannuksia koko Suomen mittakaavassa. Tutkimuksessa on rajattu osa kustannuksista pois, mistä johtuu kuljetuksen yksikkökustannuksen vajavuus. Tutkimuksessa rajatulle Pohjois-Suomen alueelle tutkimus sen sijaan ei ole luotettava. Pohjois-Suomen keskivertoa suuremman alempien hiekka- ja soratieluokkien määrän sekä haastavan arktisen ilmaston vuoksi tutkimusta ei voida pitää tutkimuksessa rajatulle alueelle luotettavana. Tutkimuksen mukaan suurimmat kustannustekijät ovat kuljettajan kustannus 36,5 prosenttia, polttoainekustannukset 35,2 prosenttia, pääoman poistot 11,9 prosenttia, huolto- ja korjauskus-tannukset 5,2 prosenttia ja rengaskustannukset 4,0 prosenttia.