Anna minulle aikaa : ikääntyvän ihmisen oppimista helpottavia tekijöitä
Honkonen, Ulla (2010)
Honkonen, Ulla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811800
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää ikääntyvän ihmisen oppimiseen vaikuttavia tekijöitä ja keinoja, joilla ikääntyvän oppimista voi helpottaa. Aiheeseen perehdyttiin sekä ikääntyviä oppijoita että erilaisia oppijoita käsittelevän kirjallisuuden avulla. Myös ryhmän vaikutusta oppimiseen tutkittiin ryhmän vuorovaikutussuhteiden ja oppimisilmapiirin näkökulmasta.
Kehittämishankkeeseen kuului käytännön osuus, jossa kaksi ikääntyvistä oppijoista koostuvaa kanteleryhmää harjoitteli Karjalan kirkonkellot -nimistä teosta. Harjoitteina käytettiin visuaalisia, auditiivisia ja kinesteettis-taktiilisia menetelmiä. Harjoitusjakson lopuksi opiskelijoita pyydettiin arvioimaan, kuinka eri harjoitteet ja opettajan toiminta vaikuttivat heidän oppimiseensa.
Ikääntyvän ihmisen oppimiseen vaikuttavat iän myötä tulevat fyysiset muutokset: näön ja kuulon heikkeneminen sekä motorinen hidastuminen. Oppimisen kannalta tärkeimpiin kognitiivisiin muutoksiin kuuluvat muistin muutokset. Myös käsitys omasta itsestä oppijana vaikuttaa oppimiseen.
Kognitiivisen toiminnan hidastumisen myötä tärkein oppimista helpottava tekijä on ajankäyttö. Ikääntyvä oppija tarvitsee paljon toistoja ja aikaa asioiden prosessointiin. Monen aistin kautta tapahtuva oppiminen helpottaa sekä mieleenpainamista että mieleenpalauttamista. Muita oppimista helpottavia tekijöitä ovat selkeys, loogisuus ja konkreettisuus sekä ohjauksessa että oppimateriaaleissa. Oppimisilmapiirin tulee olla avoin ja salliva, oppimisen iloon painottuva. Opettajan rooli on olla motivoija, kannustaja ja rohkaisija. Yksilöllisyyden ja ikääntyvän elämänkokemuksen arvostaminen on tärkeää.
Kehittämishankkeeseen kuului käytännön osuus, jossa kaksi ikääntyvistä oppijoista koostuvaa kanteleryhmää harjoitteli Karjalan kirkonkellot -nimistä teosta. Harjoitteina käytettiin visuaalisia, auditiivisia ja kinesteettis-taktiilisia menetelmiä. Harjoitusjakson lopuksi opiskelijoita pyydettiin arvioimaan, kuinka eri harjoitteet ja opettajan toiminta vaikuttivat heidän oppimiseensa.
Ikääntyvän ihmisen oppimiseen vaikuttavat iän myötä tulevat fyysiset muutokset: näön ja kuulon heikkeneminen sekä motorinen hidastuminen. Oppimisen kannalta tärkeimpiin kognitiivisiin muutoksiin kuuluvat muistin muutokset. Myös käsitys omasta itsestä oppijana vaikuttaa oppimiseen.
Kognitiivisen toiminnan hidastumisen myötä tärkein oppimista helpottava tekijä on ajankäyttö. Ikääntyvä oppija tarvitsee paljon toistoja ja aikaa asioiden prosessointiin. Monen aistin kautta tapahtuva oppiminen helpottaa sekä mieleenpainamista että mieleenpalauttamista. Muita oppimista helpottavia tekijöitä ovat selkeys, loogisuus ja konkreettisuus sekä ohjauksessa että oppimateriaaleissa. Oppimisilmapiirin tulee olla avoin ja salliva, oppimisen iloon painottuva. Opettajan rooli on olla motivoija, kannustaja ja rohkaisija. Yksilöllisyyden ja ikääntyvän elämänkokemuksen arvostaminen on tärkeää.