Autismin kirjon kohtaaminen lastensuojelulaitoksissa
Lukka, Krista; Raitanen, Jenna (2009)
Lukka, Krista
Raitanen, Jenna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811784
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata autismin kirjon ilmenemistä ja kartoittaa autismin kirjon piirteissä helpottavia työmenetelmiä Satakunnan alueen lastensuojelulaitoksissa. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lastensuojelulaitosten arkea autismin kirjon näkökulmasta teoriassa. Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa tutkittiin lastensuojelulaitosten arkea autismin kirjon näkökulmasta. Osuus koottiin tutkimalla lähdeaineistoa sekä autismin kirjon että lastensuojelulaitosten näkökulmista. Kerätty tieto yhdistettiin yhdeksi aineistoksi. Opinnäytetyön empiirisessä tutkimuksessa keskityttiin Satakunnan alueen lastensuojelulaitoksiin. Tutkimuksessa keskityttiin autismin kirjon piirteiden ilmenemisen kuvaamiseen ja autismin kirjon piirteissä helpottavien työmenetelmien kokoamiseen. Tutkimus tehtiin lähettämällä kyselylomake Satakunnan alueen lastensuojelulaitoksiin. Kyselylomakkeen kysymykset pohjasivat tietoon erilaisista autismin kirjon piirteistä. Kunkin autismin kirjon piirteen kohdalla kysymykset etenivät saman kaavan mukaan. Ensin kyselylomakkeessa kysyttiin, esiintyykö kyseistä piirrettä kyseisessä lastensuojelulaitoksessa. Seuraavassa kysymyksessä kysyttiin, miten kyseisen piirteen esiintyminen näkyy lastensuojelulaitoksen arjessa. Edelleen seuraavassa kysymyksessä haluttiin selvittää niitä keinoja, jotka helpottavat kyseessä olevan autismin kirjon piirteen omaavan lapsen/nuoren kanssa työskentelyä. Tässä opinnäytetyössä kuvattu autismin kirjon problematiikka voi olla hyvin samankaltaista kuin ei-neurologisista syistä johtuva käytös. Opinnäytetyö osoitti, että autismin kirjon haasteissa helpottavat työmenetelmät voivat olla avuksi kaikille, jotka kohtaavat asiakkaillaan sosiaalisuuden ja vuorovaikutuksen vaikeuksia. Opinnäytetyö osoitti, että autismin kirjon tietämys voi auttaa myös niiden lasten/nuorten kanssa työskentelyä, jotka eivät saa tai tarvitse autismin kirjon diagnoosia.