TEORIAA, TOIMINTAA, TULOKSIA? : äXäri-kurssin vaikutus nuorten ryhmätyötaitoihin
Jokiperä, Tiina; Paananen, Minna (2010)
Jokiperä, Tiina
Paananen, Minna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711666
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää nuorten käsityksiä siitä, miten äXäri –kurssin käyminen vaikuttaa heidän ryhmätyötaitoihinsa ja mitä hyötyä kurssin käymisestä on heille. äXäri–kurssi ei ole vielä yleisesti tunnettu, joten tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miksi nuoret lähtevät mukaan äXäri-kurssille ja miten kurssi heidän mielestään hyödyttää paitsi heitä itseään, myös ryhmää jossa he toimivat.
Tutkimuksen kohteeksi rajattiin nuoret, jotka olivat käyneet kurssin syksyllä 2006 tai keväällä 2007 ja kurssin oli järjestänyt seurakunnan nuorisotyö yksin tai yhteistyössä koulun kanssa. Koulun kanssa yhteistyössä järjestetyt kurssit tuli olla suunnattu yleisopetukseen osallistuville nuorille. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui helmi-huhtikuussa 2007 välisenä aikana kerätystä kyselyaineistosta. Kysely lähetettiin äXäri-ohjaajien kautta 166 nuorelle. Kyselyyn vastasi 65 nuorta. Vastausprosentti oli täten 39. Aineisto käsiteltiin pääosin kvantitatiivisin menetelmin. Muuttujia analysoitiin prosenttijakaumien avulla sekä teemoittelemalla avointen kysymysten vastauksia. Joidenkin kysymysten kohdalla tarkasteltiin tyttöjen ja poikien välisiä eroja.
Tutkimus osoitti, että kolme neljäsosaa nuorista oli sitä mieltä että äXäri -kurssi vaikutti ryhmän työskentelyyn selvästi tai jonkin verran parantavasti. Erityisesti nuoret kokivat oppineensa kurssin aikana luovaa ajattelua, uusien asioiden kokeilua ja toisten kuuntelemista. Nuorten mielestä kurssin harjoitteiden ja teorioiden oppimista tuki erityisesti jokaisen tehtävän jälkeen pidetty purkukeskustelu. Oppimismotivaatio ja -tulokset näyttäytyvät hiukan heikompina poikien kuin tyttöjen kohdalla. Noin 90 % nuorista koki äXäri-kurssin silti hyvin positiivisena kokemuksena muiden ryhmän jäsenten ja ohjaajien suhteen. Kolme viidesosaa koki, että kurssin käymisestä on ollut heille merkittävästi hyötyä. Kurssille osallistumisen syynä nousivat esille erityisesti yhteydet seurakunnan nuorisotyöhön ja halu parantaa ryhmätyötaitoja. Ystävien osallistuminen ei näyttäytynyt ratkaisevana kurssille osallistumisen syynä. Parasta äXäri-kurssilla oli nuorten mielestä yhdessä tekeminen, uusien asioiden kokeminen ja hyvä ilmapiiri.
Tutkimuksen kohteeksi rajattiin nuoret, jotka olivat käyneet kurssin syksyllä 2006 tai keväällä 2007 ja kurssin oli järjestänyt seurakunnan nuorisotyö yksin tai yhteistyössä koulun kanssa. Koulun kanssa yhteistyössä järjestetyt kurssit tuli olla suunnattu yleisopetukseen osallistuville nuorille. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui helmi-huhtikuussa 2007 välisenä aikana kerätystä kyselyaineistosta. Kysely lähetettiin äXäri-ohjaajien kautta 166 nuorelle. Kyselyyn vastasi 65 nuorta. Vastausprosentti oli täten 39. Aineisto käsiteltiin pääosin kvantitatiivisin menetelmin. Muuttujia analysoitiin prosenttijakaumien avulla sekä teemoittelemalla avointen kysymysten vastauksia. Joidenkin kysymysten kohdalla tarkasteltiin tyttöjen ja poikien välisiä eroja.
Tutkimus osoitti, että kolme neljäsosaa nuorista oli sitä mieltä että äXäri -kurssi vaikutti ryhmän työskentelyyn selvästi tai jonkin verran parantavasti. Erityisesti nuoret kokivat oppineensa kurssin aikana luovaa ajattelua, uusien asioiden kokeilua ja toisten kuuntelemista. Nuorten mielestä kurssin harjoitteiden ja teorioiden oppimista tuki erityisesti jokaisen tehtävän jälkeen pidetty purkukeskustelu. Oppimismotivaatio ja -tulokset näyttäytyvät hiukan heikompina poikien kuin tyttöjen kohdalla. Noin 90 % nuorista koki äXäri-kurssin silti hyvin positiivisena kokemuksena muiden ryhmän jäsenten ja ohjaajien suhteen. Kolme viidesosaa koki, että kurssin käymisestä on ollut heille merkittävästi hyötyä. Kurssille osallistumisen syynä nousivat esille erityisesti yhteydet seurakunnan nuorisotyöhön ja halu parantaa ryhmätyötaitoja. Ystävien osallistuminen ei näyttäytynyt ratkaisevana kurssille osallistumisen syynä. Parasta äXäri-kurssilla oli nuorten mielestä yhdessä tekeminen, uusien asioiden kokeminen ja hyvä ilmapiiri.