Selvitys satelliittimittauksen soveltuvuudesta raidegeometrian mittauksiin
Mikkonen, Janne (2010)
Mikkonen, Janne
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411526
Tiivistelmä
Oy VR-Rata Ab on rakennusyhtiö, joka tarjoaa radan rakentamis-, suunnittelu- ja kunnossapitopalveluita valtiolle, kunnille ja teollisuusyrityksille. Näiden palveluiden yhteydessä tarvitaan mittauksia raiteen geometrian oikeaan asentoon saamiseksi. Mittauksista saatavien sijaintitietojen mukaan radalla kulkeva tukemiskone siirtää ja tukee raiteen oikeaan asemaan.
Päällysrakennetöiden aikana raide voi olla kymmeniä senttimetrejä väärässä asemassa suunniteltuun geometriaan nähden, minkä vuoksi raidetta voidaan tukea tukemiskoneella monta kertaa. Opinnäytetyön tavoitteena on testata uutta mittaustapaa, jonka tarkoitus on mitata raiteen korkeus- ja sivuttaissiirtymät ensimmäiseen päällysrakennetöiden yhteydessä tapahtuvaan tukemiskertaan. Mittaustapana on mitata raidetta satelliittipaikannuksella sitä varten rakennettavan mittauskelkan kuljettamana.
Opinnäytetyössä tehtävät testimittaukset suoritetaan Tornio-Kolari rataosuudella ja niiden avulla selvitetään, soveltuuko satelliittimittaus raiteen geometrian mittauksiin ja ovatko niistä saadut tulokset riittävän luotettavia. Tuloksia verrataan samanaikaisesti mitattuihin takymetrin tuloksiin ja niiden eroavaisuuksien avulla voimme selvittää satelliittimittauksissa vallinneen tarkkuuden.
Työssäni tutkin testimittauksista saatuja tarkkuuksia ja pohdin niihin vaikuttavia tekijöitä. Tarkkuuden ja mittauksen käytännöllisyyden puolesta esitän jatkokehitelmiä mittauskelkan rakenteellisiin muutoksiin ja mittausasetusten muokkaamiseen.
Päällysrakennetöiden aikana raide voi olla kymmeniä senttimetrejä väärässä asemassa suunniteltuun geometriaan nähden, minkä vuoksi raidetta voidaan tukea tukemiskoneella monta kertaa. Opinnäytetyön tavoitteena on testata uutta mittaustapaa, jonka tarkoitus on mitata raiteen korkeus- ja sivuttaissiirtymät ensimmäiseen päällysrakennetöiden yhteydessä tapahtuvaan tukemiskertaan. Mittaustapana on mitata raidetta satelliittipaikannuksella sitä varten rakennettavan mittauskelkan kuljettamana.
Opinnäytetyössä tehtävät testimittaukset suoritetaan Tornio-Kolari rataosuudella ja niiden avulla selvitetään, soveltuuko satelliittimittaus raiteen geometrian mittauksiin ja ovatko niistä saadut tulokset riittävän luotettavia. Tuloksia verrataan samanaikaisesti mitattuihin takymetrin tuloksiin ja niiden eroavaisuuksien avulla voimme selvittää satelliittimittauksissa vallinneen tarkkuuden.
Työssäni tutkin testimittauksista saatuja tarkkuuksia ja pohdin niihin vaikuttavia tekijöitä. Tarkkuuden ja mittauksen käytännöllisyyden puolesta esitän jatkokehitelmiä mittauskelkan rakenteellisiin muutoksiin ja mittausasetusten muokkaamiseen.