Asiakastyytyväisyystutkimus Silvadata Oy:n ohjelmistotuotteista
Grönlund, Lotta; Pulli, Sanna (2010)
Grönlund, Lotta
Pulli, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287090
Tiivistelmä
Case-yrityksessämme ei ollut aiemmin tehty asiakastyytyväisyystutkimusta, koska sillä ei ole ollut siihen tarvetta. Case-yrityksemme on toimialallaan toistaiseksi ainoa asiakasomistajilleen, metsänhoitoyhdistyksille, ohjelmistotuotteita tarjoava yritys.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen katsotaan olevan tärkeä pohja asiakaslähtöiselle tuotekehitykselle ja sitä kautta yrityksen markkina-aseman varmistamiselle myös tulevaisuudessa kilpailutilanteen mahdollisesti muuttuessa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla case-yrityksen ykköstuotteet ohjelmistotuotteiden osalta, selvittää mahdolliset ohjelmistolisätarpeet sekä löytää mahdollisia tuotemieltymyseroja selittäviä tekijöitä. Yrityksellä oli oma käsityksensä ykköstuotteista, mutta tämä haluttiin varmentaa tutkimuksen avulla.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä kvalitatiivisena tutkimuksena, jota täydennettiin avoimilla, kvantitatiivisilla kysymyksillä.
Tutkimuksen tuloksena löysimme vastaukset asetettuihin tutkimusongelmiin. Case-yrityksemme käsitys omista ykköstuotteistaan sai vahvistuksen sekä pystyimme toteamaan tuotevalikoiman sinänsä olevan toistaiseksi riittävä. Joitakin lisä- ja tuotekehitystarpeita tutkimuksen avulla kuitenkin kyettiin löytämään.
Jotta asiakastyytyväisyyden kehittymistä voidaan seurata ja varmistaa tuotekehityksen oikea suunta jatkossakin, on asiakastyytyväisyyttä tarpeen mitata säännöllisesti. Nyt saadut tiedot toimivat hyvänä vertailun lähtökohtana tuleville tutkimuksille.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen katsotaan olevan tärkeä pohja asiakaslähtöiselle tuotekehitykselle ja sitä kautta yrityksen markkina-aseman varmistamiselle myös tulevaisuudessa kilpailutilanteen mahdollisesti muuttuessa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla case-yrityksen ykköstuotteet ohjelmistotuotteiden osalta, selvittää mahdolliset ohjelmistolisätarpeet sekä löytää mahdollisia tuotemieltymyseroja selittäviä tekijöitä. Yrityksellä oli oma käsityksensä ykköstuotteista, mutta tämä haluttiin varmentaa tutkimuksen avulla.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä kvalitatiivisena tutkimuksena, jota täydennettiin avoimilla, kvantitatiivisilla kysymyksillä.
Tutkimuksen tuloksena löysimme vastaukset asetettuihin tutkimusongelmiin. Case-yrityksemme käsitys omista ykköstuotteistaan sai vahvistuksen sekä pystyimme toteamaan tuotevalikoiman sinänsä olevan toistaiseksi riittävä. Joitakin lisä- ja tuotekehitystarpeita tutkimuksen avulla kuitenkin kyettiin löytämään.
Jotta asiakastyytyväisyyden kehittymistä voidaan seurata ja varmistaa tuotekehityksen oikea suunta jatkossakin, on asiakastyytyväisyyttä tarpeen mitata säännöllisesti. Nyt saadut tiedot toimivat hyvänä vertailun lähtökohtana tuleville tutkimuksille.