Nuorten elämää yhteiskunnan reunalla : Koulusta ja työelämästä syrjäytymisen tarkastelua
Joutulainen, Maarit; Ruokanen, Paula (2008)
Joutulainen, Maarit
Ruokanen, Paula
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901191116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901191116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössä perehdymme nuorten koulusta ja työelämästä syrjäytymiseen. Tavoitteena on selvittää millaisia nuoren hyvinvointia uhkaavia tekijöitä esiintyy koulumaailmassa, jotka voivat johtaa syrjäytymiseen sekä millä keinoin nuoren syrjäytymistä voidaan ehkäistä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoreettisessa osassa käsittelemme nuoruuden kehitystä, syrjäytymistä sekä nuorten tukemisen käytäntöjä ja keinoja. Työssämme keskitymme tarkemmin siihen, millaisia syitä voi ilmetä koulumaailmassa, joka voi vaikuttaa nuoren syrjäytymiseen.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Keräsimme tutkimusaineistoksi seitsemän teemahaastattelua. Tutkimuksen kohdejoukoiksi valitsimme alan asiantuntijoita Oulusta ja Rovaniemeltä. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teemoittelua.
Keskeiset tutkimustulokset: Koulukiusaaminen on nuoren hyvinvointia uhkaava tekijä. Kiusattu oppilas voi kärsiä voimakkaita henkisen hyvinvoinnin ja mielialan ongelmia. Nuorella voi ilmetä psykosomaattisia oireita, seurauksena koulumotivaation heikentymistä, koulunkäynti voi keskeytyä. Koulukiusatun nuoren kouluttautuminen pitkittyy ja yhteiskuntaan osallistuminen viivästyy. Kiusaamisella on tuhoisia vaikutuksia koko nuoren elämänkulkuun. Rajun kiusaamiskokemuksen läpikäynyt nuori ei kykene suunnittelemaan tulevaisuuttaan.
Johtopäätökset: Koulukiusaaminen on suuri uhka nuoren hyvinvoinnille.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoreettisessa osassa käsittelemme nuoruuden kehitystä, syrjäytymistä sekä nuorten tukemisen käytäntöjä ja keinoja. Työssämme keskitymme tarkemmin siihen, millaisia syitä voi ilmetä koulumaailmassa, joka voi vaikuttaa nuoren syrjäytymiseen.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Keräsimme tutkimusaineistoksi seitsemän teemahaastattelua. Tutkimuksen kohdejoukoiksi valitsimme alan asiantuntijoita Oulusta ja Rovaniemeltä. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teemoittelua.
Keskeiset tutkimustulokset: Koulukiusaaminen on nuoren hyvinvointia uhkaava tekijä. Kiusattu oppilas voi kärsiä voimakkaita henkisen hyvinvoinnin ja mielialan ongelmia. Nuorella voi ilmetä psykosomaattisia oireita, seurauksena koulumotivaation heikentymistä, koulunkäynti voi keskeytyä. Koulukiusatun nuoren kouluttautuminen pitkittyy ja yhteiskuntaan osallistuminen viivästyy. Kiusaamisella on tuhoisia vaikutuksia koko nuoren elämänkulkuun. Rajun kiusaamiskokemuksen läpikäynyt nuori ei kykene suunnittelemaan tulevaisuuttaan.
Johtopäätökset: Koulukiusaaminen on suuri uhka nuoren hyvinvoinnille.