Suzuki-nokkahuiluopetuksen esittely ja vertaileva tutkimus Pohjois-Kymen musiikkiopiston Suzuki-oppilaiden opinnoista vuosina 1993-2008
Puukko, Eija (2010)
Puukko, Eija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110151
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään Suzuki- metodin mukaista nokkahuilunsoiton alkeisopetusta. Suzuki-menetelmä on kansainvälinen ja sitä on käytetty Suomessa useiden soittimien ja laulun opetukseen yli 30 vuotta. Nokkahuilunsoiton osalta opetustapa on uusi Pohjoismaissa.
Opinnäyte on käytännön työtä palveleva: ensin esitellään Suzuki-opetusmenetelmää yleisesti ja luvussa kolme nokkahuiluoppikirjan ensimmäinen osa yksityiskohtaisesti. Työ on rajattu alkeisopetukseen, koska menetelmällä opiskelevat nokkahuilistit ovat keväällä 2010 vielä vasta-alkajia, eikä jatko-osien käytöstä ole toistaiseksi kokemuksia. Luvun lopussa kerrotaan Suzuki-nokkahuiluoppilaiden ensimmäisestä lukuvuodesta.
Neljännessä luvussa on vertailtu Pohjois-Kymen musiikkiopiston Suzuki-oppilaiden opintoja samassa musiikkiopistossa muilla opetusmenetelmillä opiskelevien oppilaiden opintoihin vuosien 1993–2008 välillä. Aineistoon on koottu 62:n Suzuki-menetelmällä opiskelleen huilu-, viulu- ja alttoviuluoppilaan sekä 62:n nuorimman, perinteisellä opetustavalla opiskelleen huilu-, viulu- ja piano-oppilaan opintotiedot. Aineistoon on kerätty tiedot opiskeluajoista, tasosuorituksista, niiden arvosanoista sekä prima vista- arvosanoista toiselta ja kolmannelta perustasolta. Aineisto käsiteltiin numeerisesti tietokoneen tilasto-ohjelmalla (SPSS). Tutkimustehtäviksi asetettiin ensisijaisesti kysymykset, jatkuvatko Suzuki-oppilaiden opinnot Pohjois-Kymen musiikkiopistossa pidempään kuin muilla opetusmenetelmillä opiskelevien ja onko Suzuki-oppilaiden opintomenestys sama kuin muilla opetusmenetelmillä opiskelevien.
Tuloksista voidaan todeta, että Suzuki-oppilaiden opiskeluajat ovat keskimäärin yhtä pitkiä kuin muillakin opetustavoilla opiskelevien oppilaiden ja heidän opintomenestyksensä on keskimäärin sama kuin muiden oppilaiden. Johtopäätöksissä on esitetty ajatuksia musiikkipistojen sisäänpääsytestien sisällöstä ja pohdittu, onko mahdollista vanhempia valmentamalla innostaa heidät tukemaan lapsiensa musiikinopiskelua ja tehdä siitä antoisaa sekä opettajalle että perheille.
Opinnäyte on käytännön työtä palveleva: ensin esitellään Suzuki-opetusmenetelmää yleisesti ja luvussa kolme nokkahuiluoppikirjan ensimmäinen osa yksityiskohtaisesti. Työ on rajattu alkeisopetukseen, koska menetelmällä opiskelevat nokkahuilistit ovat keväällä 2010 vielä vasta-alkajia, eikä jatko-osien käytöstä ole toistaiseksi kokemuksia. Luvun lopussa kerrotaan Suzuki-nokkahuiluoppilaiden ensimmäisestä lukuvuodesta.
Neljännessä luvussa on vertailtu Pohjois-Kymen musiikkiopiston Suzuki-oppilaiden opintoja samassa musiikkiopistossa muilla opetusmenetelmillä opiskelevien oppilaiden opintoihin vuosien 1993–2008 välillä. Aineistoon on koottu 62:n Suzuki-menetelmällä opiskelleen huilu-, viulu- ja alttoviuluoppilaan sekä 62:n nuorimman, perinteisellä opetustavalla opiskelleen huilu-, viulu- ja piano-oppilaan opintotiedot. Aineistoon on kerätty tiedot opiskeluajoista, tasosuorituksista, niiden arvosanoista sekä prima vista- arvosanoista toiselta ja kolmannelta perustasolta. Aineisto käsiteltiin numeerisesti tietokoneen tilasto-ohjelmalla (SPSS). Tutkimustehtäviksi asetettiin ensisijaisesti kysymykset, jatkuvatko Suzuki-oppilaiden opinnot Pohjois-Kymen musiikkiopistossa pidempään kuin muilla opetusmenetelmillä opiskelevien ja onko Suzuki-oppilaiden opintomenestys sama kuin muilla opetusmenetelmillä opiskelevien.
Tuloksista voidaan todeta, että Suzuki-oppilaiden opiskeluajat ovat keskimäärin yhtä pitkiä kuin muillakin opetustavoilla opiskelevien oppilaiden ja heidän opintomenestyksensä on keskimäärin sama kuin muiden oppilaiden. Johtopäätöksissä on esitetty ajatuksia musiikkipistojen sisäänpääsytestien sisällöstä ja pohdittu, onko mahdollista vanhempia valmentamalla innostaa heidät tukemaan lapsiensa musiikinopiskelua ja tehdä siitä antoisaa sekä opettajalle että perheille.