Laaja-alainen varhaiskasvatuksen erityisopettaja lasten kasvun ja oppimisen tukijana vuorohoidossa – kasvattajien kokemuksia
Leppänen, Anna; Luoto, Sennu (2018)
Leppänen, Anna
Luoto, Sennu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245348
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vuorohoidon asettamia haasteita lasten kasvun ja oppimisen tuen toteuttamiselle. Tavoitteena oli saada selville, miten laaja-alaisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan työskentely soveltuu vuorohoitoon. Aihetta tutkittiin kahden espoolaisen vuorohoitopäiväkodin henkilöstön näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin Espoon suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa osana laaja-alaisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan tehtävän pilotointia. Opinnäytetyön tietoperusta muodostui varhaiskasvatuksesta, vuorohoidosta, kasvun ja oppimisen tuesta sekä inkluusiosta.
Tutkimus oli laadullinen. Laadullista menetelmää päädyttiin käyttämään, koska tarkoituksena oli selvittää laajasti tutkittavien omakohtaisia kokemuksia. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka koostuivat avoimista kysymyksistä. Tutkimusta varten haastateltiin lastentarhanopettajia, lastenhoitajia ja laaja-alaista varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän. Vastaukset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat lasten hoitoaikojen ja kasvattajien työvuorojen vaihtelevuuden olevan haaste vuorohoidossa. Tämän seurauksena lasten kasvun ja oppimisen tuen toteuttaminen vaikeutuu. Laaja-alainen varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja kasvattajat olivat pääosin samaa mieltä pilotin positiivisista ja negatiivisista puolista. Suurimpana hyötynä nähtiin laaja-alaiselta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta omaan työhön saatu tuki ja ohjaus. Tutkimuksesta kävi kuitenkin ilmi laaja-alaisella varhaiskasvatuksen erityisopettajalla olevan liikaa työtehtäviä suhteessa käytettävissä olevaan aikaan. Tutkimustulokset antavat uusia näkökulmia tuen toteuttamiseen vuorohoidossa. Tuloksia tullaan hyödyntämään pilotin toteutumisen arvioinnissa ja laaja-alaisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan työn kehittämisessä.
Tutkimus oli laadullinen. Laadullista menetelmää päädyttiin käyttämään, koska tarkoituksena oli selvittää laajasti tutkittavien omakohtaisia kokemuksia. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka koostuivat avoimista kysymyksistä. Tutkimusta varten haastateltiin lastentarhanopettajia, lastenhoitajia ja laaja-alaista varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän. Vastaukset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat lasten hoitoaikojen ja kasvattajien työvuorojen vaihtelevuuden olevan haaste vuorohoidossa. Tämän seurauksena lasten kasvun ja oppimisen tuen toteuttaminen vaikeutuu. Laaja-alainen varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja kasvattajat olivat pääosin samaa mieltä pilotin positiivisista ja negatiivisista puolista. Suurimpana hyötynä nähtiin laaja-alaiselta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta omaan työhön saatu tuki ja ohjaus. Tutkimuksesta kävi kuitenkin ilmi laaja-alaisella varhaiskasvatuksen erityisopettajalla olevan liikaa työtehtäviä suhteessa käytettävissä olevaan aikaan. Tutkimustulokset antavat uusia näkökulmia tuen toteuttamiseen vuorohoidossa. Tuloksia tullaan hyödyntämään pilotin toteutumisen arvioinnissa ja laaja-alaisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan työn kehittämisessä.