Uuden myymälän vaikutukset ostokäyttäytymiseen, case: Ruokolahden S-market
Korhonen, Riikka (2010)
Korhonen, Riikka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129088
Tiivistelmä
Työn aiheena oli tutkia uuden myymälän vaikutuksia ostokäyttäytymiseen, ja tutkimus tehtiin asiakastyytyväisyyskyselynä Ruokolahden S-marketissa. Työssä esitettiin ensin teoriana, mitä ovat kaupan kilpailukeinot ja ostokäyttäytyminen ja miten nämä vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen. Asiakastyytyväisyyskysely pohjautui tähän teoriatietoon ja rakennettiin aikaisempien asiakastyytyväisyyskyselyjen pohjalta.
Työn tavoitteena oli selvittää tärkeimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat ostokäyttäytymiseen, ja miten nämä tekijät on otettu huomioon Ruokolahden S-marketissa. Lisäksi työn tavoitteena oli saada asiakkailta palautetta ja näin selvittää mahdollisia parannuskohteita.
Maaliskuussa 2009 Ruokolahdella avattiin uusi S-marketin kaupparakennus edellisen tilalle. Ennen tätä tutkimusta Ruokolahden S-marketissa ei ollut tehty minkäänlaista asiakastyytyväisyyskyselyä, joten kysely piti suunnitella alusta loppuun saakka. Tutkimus tehtiin etukäteen suunnitellun asiakastyytyväisyyskyselylomakkeen avulla. Haastattelulomakkeita jaettiin henkilökohtaisesti Ruokolahden S-marketissa kolmena päivänä kolmena eri ajankohtana kahden tunnin ajan.
Tutkimuksen tulokset viittasivat siihen, että asiakkaat ovat tyytyväisiä myymälän toimintaan. Muutamia tekijöitä oli, joihin myymälän tulisi panostaa, kuten tavaroiden tuoreus ja ostoskorin hinnan alentaminen. Uusi kaupparakennus koettiin erityisen hyvänä, ja asiakkaiden tyytyväisyys siihen oli todella korkea.
Työn tavoitteena oli selvittää tärkeimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat ostokäyttäytymiseen, ja miten nämä tekijät on otettu huomioon Ruokolahden S-marketissa. Lisäksi työn tavoitteena oli saada asiakkailta palautetta ja näin selvittää mahdollisia parannuskohteita.
Maaliskuussa 2009 Ruokolahdella avattiin uusi S-marketin kaupparakennus edellisen tilalle. Ennen tätä tutkimusta Ruokolahden S-marketissa ei ollut tehty minkäänlaista asiakastyytyväisyyskyselyä, joten kysely piti suunnitella alusta loppuun saakka. Tutkimus tehtiin etukäteen suunnitellun asiakastyytyväisyyskyselylomakkeen avulla. Haastattelulomakkeita jaettiin henkilökohtaisesti Ruokolahden S-marketissa kolmena päivänä kolmena eri ajankohtana kahden tunnin ajan.
Tutkimuksen tulokset viittasivat siihen, että asiakkaat ovat tyytyväisiä myymälän toimintaan. Muutamia tekijöitä oli, joihin myymälän tulisi panostaa, kuten tavaroiden tuoreus ja ostoskorin hinnan alentaminen. Uusi kaupparakennus koettiin erityisen hyvänä, ja asiakkaiden tyytyväisyys siihen oli todella korkea.