Muutoksen kohtaaminen : Palveluorganisaation toiminnan kehittäminen
Holm, Tiina (2006)
Holm, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174482
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin muutoksen johtamista, muutoksen vaiheita, muutosvastarintaa ja palveluprosesseja. Tutkittavana organisaationa oli Rauman seurakunta, jossa on meneillään toimitilojen muutos. Muutama toimipiste oli jo kohdannut muutoksen ja toiset odottelivat muutoksen toteutumista. Tutkimusosaa täydentää teoriaosa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kirjekysely lähettiin kaikille niille työntekijöille, joita virastotalon muutos koski. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten muutokseen on reagoitu eri ajanjaksoina ja mitkä ovat tulevaisuuden näkymät. Lisäksi tutkittiin miten esimiestyö oli hoidettu muutoksen aikana. Muutos aiheutti alussa voimakasta vastarintaa ja negatiivista asennoitumista koko muutosprosessiin. Tutkimuksesta kävi ilmi, että muutosprosessin vastarintaan vaikuttaa erittäin paljon informaation jakaminen ja keskustelu työntekijöiden kanssa. Tällä on vaikutusta myös siihen, kuinka nopeasti työntekijät sopeutuvat muutokseen ja ovat tyytyväisiä siihen. Tässäkin tutkimuksessa huomattiin, että ne työntekijät, joiden muutos oli jo ohi, olivat tyytyväisiä. Ne, joiden muutos on vasta edessäpäin, ovat positiivisesti odottavalla kannalla. Muutokseen liittyvät myös ydinpalveluprosessit. Tutkimuksesta kävi ilmi, että työntekijät ovat mielestään tyytyväisiä nykyisiin palveluprosesseihin, eikä muutostarvetta ole. Tämä on haaste esimiehille, heidän pitää rohkaista työntekijöitä ajattelemaan prosesseja töissään päivittäin. Prosessiajattelu on nykypäivää ja tuttua jo monille yksityisille organisaatioille. Prosessiajattelu pitää saada myös julkiselle sektorille, unohtamatta seurakuntia.