”Sosionomin rooli vanhustyön kentällä edelleen tuntematon” : Vanhustyöhön suuntautuneiden sosionomien (AMK) työllistyminen
Honkaniemi, Henni (2008)
Honkaniemi, Henni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164463
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyössäni tarkastelen vanhustyön suuntautumisvaihtoehdosta valmistuneiden sosionomien (AMK) työllistymistä sekä siihen vaikuttaneita tekijöitä. Tuon konkreettisesti esille, millaisiin tehtäviin vanhustyön suuntautumisvaihtoehdosta valmistuneet sosionomit (AMK) ovat työllistyneet. Selvitän työssäni myös vanhustyöhön suuntautuneiden sosionomien (AMK) tyytyväisyyttä vanhustyön erikoistumisopintoihin ja tuon esille opintojen kehittämisideoita. Lisäksi käsittelen, miten erikoistumisopinnoista saatua asiantuntijuutta on päästy hyödyntämään työelämässä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyöni teoreettinen osuus käsittelee nykyistä sosiaalialan ammattikorkeakoulututkintoa, asiantuntijuuden käsitettä ja sosionomin (AMK) asiantuntijuutta seniori- ja vanhustyössä sekä sosionomia (AMK) suomalaisessa yhteiskunnassa vanhustyössä.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyössäni on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta, jossa hyödynnettiin survey-tutkimusta. Tiedonhankintatapana käytin kyselylomaketta. Kyselylomakkeella keräsin tietoa Kemi-Tornion ammattikorkeakoulusta vuosina 2000-2007 vanhustyön suuntautumisvaihtoehdosta valmistuneilta sosionomeilta. Tutkimukseni analyysissä käytin sekä tilastollista analyysimenetelmää, että sisällön analyysiä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Vanhustyöhön suuntautuneiden sosionomien (AMK) työllistyminen vanhustyöhön on huonoa. Helpottavaa on huomata, että vanhustyöhön suuntautuneet ovat työllistyneet suuntautumisestaan huolimatta laajasti myös muille sosiaalialan alueille. Erikoistumisopintojen sisältöön oltiin pääasiassa tyytyväisiä, mutta kritiikkiä annettiin siitä, ettei koulutus vastaa työelämän tarpeisiin eivätkä vanhustyöhön suuntautuneet sosionomin (AMK) löydä koulutustaan vastaavaa työtä vanhustyöstä.
Johtopäätökset:
Vanhustyöhön suuntautuneiden sosionomien (AMK) työelämään sijoittumista tulisi pyrkiä parantamaa. Oppilaitosten tulee panostaa työelämäsuhteiden ylläpitämiseen. Myös koulutusta tulisi kehittää. Kehittämällä sosionomi (AMK) tutkinnon vastaavuutta työnantajien tarpeisiin voidaan osaltaan vaikuttaa sosionomien (AMK) työllistymiseen.
Opinnäytetyössäni tarkastelen vanhustyön suuntautumisvaihtoehdosta valmistuneiden sosionomien (AMK) työllistymistä sekä siihen vaikuttaneita tekijöitä. Tuon konkreettisesti esille, millaisiin tehtäviin vanhustyön suuntautumisvaihtoehdosta valmistuneet sosionomit (AMK) ovat työllistyneet. Selvitän työssäni myös vanhustyöhön suuntautuneiden sosionomien (AMK) tyytyväisyyttä vanhustyön erikoistumisopintoihin ja tuon esille opintojen kehittämisideoita. Lisäksi käsittelen, miten erikoistumisopinnoista saatua asiantuntijuutta on päästy hyödyntämään työelämässä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyöni teoreettinen osuus käsittelee nykyistä sosiaalialan ammattikorkeakoulututkintoa, asiantuntijuuden käsitettä ja sosionomin (AMK) asiantuntijuutta seniori- ja vanhustyössä sekä sosionomia (AMK) suomalaisessa yhteiskunnassa vanhustyössä.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyössäni on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta, jossa hyödynnettiin survey-tutkimusta. Tiedonhankintatapana käytin kyselylomaketta. Kyselylomakkeella keräsin tietoa Kemi-Tornion ammattikorkeakoulusta vuosina 2000-2007 vanhustyön suuntautumisvaihtoehdosta valmistuneilta sosionomeilta. Tutkimukseni analyysissä käytin sekä tilastollista analyysimenetelmää, että sisällön analyysiä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Vanhustyöhön suuntautuneiden sosionomien (AMK) työllistyminen vanhustyöhön on huonoa. Helpottavaa on huomata, että vanhustyöhön suuntautuneet ovat työllistyneet suuntautumisestaan huolimatta laajasti myös muille sosiaalialan alueille. Erikoistumisopintojen sisältöön oltiin pääasiassa tyytyväisiä, mutta kritiikkiä annettiin siitä, ettei koulutus vastaa työelämän tarpeisiin eivätkä vanhustyöhön suuntautuneet sosionomin (AMK) löydä koulutustaan vastaavaa työtä vanhustyöstä.
Johtopäätökset:
Vanhustyöhön suuntautuneiden sosionomien (AMK) työelämään sijoittumista tulisi pyrkiä parantamaa. Oppilaitosten tulee panostaa työelämäsuhteiden ylläpitämiseen. Myös koulutusta tulisi kehittää. Kehittämällä sosionomi (AMK) tutkinnon vastaavuutta työnantajien tarpeisiin voidaan osaltaan vaikuttaa sosionomien (AMK) työllistymiseen.