”Näin sitä kotista leikitään!” : neljävuotiaan lapsen leikki ja kehitys
Laakkonen, Maria; Jarva, Piritta (2008)
Laakkonen, Maria
Jarva, Piritta
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812124402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812124402
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyössämme perehdymme neljävuotiaan lapsen leikkiin ja siihen, millaisena leikki näyttäytyy heidän elämässään. Työmme tavoitteena on selvittää, mikä merkitys leikillä on lapselle ja hänen kehitykselleen ja millainen merkitys leluilla on lapselle. Käsittelemme myös, millainen rooli päivähoidon työntekijällä on lasten leikkien ohjauksessa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyömme teoreettisessa osassa käsittelemme varhaiskasvatuksen merkitystä päiväkodissa, jossa kuvaamme varhaiskasvatusta ja erilaisia toiminnallisia menetelmiä. Käsittelemme myös aikuisen roolia. Perehdymme työssämme tarkemmin, mitä leikki on ja kuinka leikki määritellään. Käsittelemme eri ikävaiheiden leikkejä ja lelujen merkitystä. Käsittelemme myös leikkiä neljävuotiaan lapsen kehityksen tukena.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Käytimme metodologisena viitekehyksenä toimintatutkimusta, jonka toiminnallisen osuuden toteutimme eräässä Kemin päiväkodissa. Analyysimenetelmänä käytimme sisällönanalyysiä. Toteutimme toiminnan huhti- toukokuussa 2008. Toimintakertoja oli yhteensä kuusi kertaa.
Keskeiset tutkimustulokset:
Neljävuotiaan lapsen elämässä leikki on tärkeää ja leluilla on keskeinen merkitys leikkien onnistumiselle. Leikin avulla lapsi oppii uusia asioita ja taitoja. Kaikki lapset eivät kehity samaan tahtiin, vaan kehitys on aina yksilöllistä. Lapsen kehitys vaikuttaa leikin kehittymiseen ja sisältöön. Neljävuotiaat lapset tarvitsevat aikuisen ohjausta ja tukea leikkeihinsä.
Johtopäätökset:
Leikillä on keskeinen sija neljävuotiaan lapsen elämässä. Leikin avulla lapsi hahmottaa omaa ja ympärillä olevaa maailmaa sekä pyrkii ymmärtämään itseään paremmin. Leikki ja kehitys kulkevatkin käsi kädessä. Lapsi ei leiki oppiakseen, vaan oppii leikkiessään.
Opinnäytetyössämme perehdymme neljävuotiaan lapsen leikkiin ja siihen, millaisena leikki näyttäytyy heidän elämässään. Työmme tavoitteena on selvittää, mikä merkitys leikillä on lapselle ja hänen kehitykselleen ja millainen merkitys leluilla on lapselle. Käsittelemme myös, millainen rooli päivähoidon työntekijällä on lasten leikkien ohjauksessa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyömme teoreettisessa osassa käsittelemme varhaiskasvatuksen merkitystä päiväkodissa, jossa kuvaamme varhaiskasvatusta ja erilaisia toiminnallisia menetelmiä. Käsittelemme myös aikuisen roolia. Perehdymme työssämme tarkemmin, mitä leikki on ja kuinka leikki määritellään. Käsittelemme eri ikävaiheiden leikkejä ja lelujen merkitystä. Käsittelemme myös leikkiä neljävuotiaan lapsen kehityksen tukena.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Käytimme metodologisena viitekehyksenä toimintatutkimusta, jonka toiminnallisen osuuden toteutimme eräässä Kemin päiväkodissa. Analyysimenetelmänä käytimme sisällönanalyysiä. Toteutimme toiminnan huhti- toukokuussa 2008. Toimintakertoja oli yhteensä kuusi kertaa.
Keskeiset tutkimustulokset:
Neljävuotiaan lapsen elämässä leikki on tärkeää ja leluilla on keskeinen merkitys leikkien onnistumiselle. Leikin avulla lapsi oppii uusia asioita ja taitoja. Kaikki lapset eivät kehity samaan tahtiin, vaan kehitys on aina yksilöllistä. Lapsen kehitys vaikuttaa leikin kehittymiseen ja sisältöön. Neljävuotiaat lapset tarvitsevat aikuisen ohjausta ja tukea leikkeihinsä.
Johtopäätökset:
Leikillä on keskeinen sija neljävuotiaan lapsen elämässä. Leikin avulla lapsi hahmottaa omaa ja ympärillä olevaa maailmaa sekä pyrkii ymmärtämään itseään paremmin. Leikki ja kehitys kulkevatkin käsi kädessä. Lapsi ei leiki oppiakseen, vaan oppii leikkiessään.