Kuvin puhuttu : Kuvat kommunikoinnin tukena ja välineenä
Karhu, Laura; Kuivala, Essi (2017)
Karhu, Laura
Kuivala, Essi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816159
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on jatkoa yhdessä toteutetulle erityisosaamisen projektille Kuvat puhetta tukevana ja korvaavana menetelmänä. Opinnäytetyö on projektin toiminnallinen osuus. Työ koostuu kahdesta osuudesta: kuvin tuetuista tuokioista ja niiden pohjalta tehdystä kirjallisesta tuotoksesta.
Työn tavoitteena oli löytää toimivat kuvakortit, tutkimusryhmän kommunikoinnin lisääminen sekä ohjaustaitojen kehittäminen kuvakommunikoinnissa. Kuvin tuetut tuokiot pidettiin kevään 2017 aikana Kotkan Hovinsaaren päiväkodissa. Kommunikoinnin lisäämisen sekä kuvien käyttötaitojen harjaannuttamisen lisäksi tuokioissa korostettiin lasten suomenkielisen vaatesanaston hallitsemista ja oikean pukeutumisjärjestyksen tuntemista.
Tuokioissa leikittiin, askarreltiin ja laulettiin kuvia hyödyntäen. Tuokioissa toistettiin samoja kuvia ja käytettiin niitä eri asiayhteyksissä. Nämä komponentit ovat oleellisia kuvakommunikoinnissa. Tuttuja kuvia käyttämällä tuettiin myös suomea huonosti osaavien tai ymmärtävien lasten osallistumista. Tuokioissa päätavoitteena oli kuvitetun pukeutumisjärjestyksen askarteleminen yhdessä tutkimusryhmän kanssa. Askarteluhetkessä yhdistettiin kuvat, ohjaus ja toiminta. Tätä tuokiota pohjustettiin edeltävillä tuokioilla muun muassa käymällä läpi vaatekuvia, niiden nimiä ja sääolosuhteita, joissa tiettyjä vaatteita käytetään.
Opinnäytetyön kirjallisessa osassa on ensiksi kuvattu kommunikointia, sen kehittymistä ja muotoja. Lisäksi siinä on kerrottu kommunikointiin ja kielen kehitykseen liittyvistä häiriöistä ja niiden tukitoimista. Lopuksi työssä on reflektoitu tuokioiden suunnittelua, toteutusta sekä tavoitteiden toteutumista. Työssä arvioidaan myös Hovinsaaren päiväkodin kuvien käyttöä toiminnan ohjauksen näkökulmasta.
Tuokioiden aikana havaittiin, että toimivimmat kuvat lasten toiminnan ohjauksessa ovat selkeitä, värikkäitä ja hauskoja. Myös kuvien sijainnilla on merkitystä, sillä kuvien on erotuttava ympäristöstä ja oltava helposti nähtävissä. Ohjauksessa viestin voi vahvistaa kuvien avulla kuvittamalla pääsanat, mutta kaikkia sanoja ei tarvitse kuvittaa. Tärkeää on, että kuvat kulkevat puheen ja toiminnan rinnalla luonnollisesti ilman, että niitä täytyy erityisesti painottaa. Kuvakommunikointi on kommunikointia yhdessä lapsen kanssa eikä vain kommunikointia lapselle.
Työn tavoitteena oli löytää toimivat kuvakortit, tutkimusryhmän kommunikoinnin lisääminen sekä ohjaustaitojen kehittäminen kuvakommunikoinnissa. Kuvin tuetut tuokiot pidettiin kevään 2017 aikana Kotkan Hovinsaaren päiväkodissa. Kommunikoinnin lisäämisen sekä kuvien käyttötaitojen harjaannuttamisen lisäksi tuokioissa korostettiin lasten suomenkielisen vaatesanaston hallitsemista ja oikean pukeutumisjärjestyksen tuntemista.
Tuokioissa leikittiin, askarreltiin ja laulettiin kuvia hyödyntäen. Tuokioissa toistettiin samoja kuvia ja käytettiin niitä eri asiayhteyksissä. Nämä komponentit ovat oleellisia kuvakommunikoinnissa. Tuttuja kuvia käyttämällä tuettiin myös suomea huonosti osaavien tai ymmärtävien lasten osallistumista. Tuokioissa päätavoitteena oli kuvitetun pukeutumisjärjestyksen askarteleminen yhdessä tutkimusryhmän kanssa. Askarteluhetkessä yhdistettiin kuvat, ohjaus ja toiminta. Tätä tuokiota pohjustettiin edeltävillä tuokioilla muun muassa käymällä läpi vaatekuvia, niiden nimiä ja sääolosuhteita, joissa tiettyjä vaatteita käytetään.
Opinnäytetyön kirjallisessa osassa on ensiksi kuvattu kommunikointia, sen kehittymistä ja muotoja. Lisäksi siinä on kerrottu kommunikointiin ja kielen kehitykseen liittyvistä häiriöistä ja niiden tukitoimista. Lopuksi työssä on reflektoitu tuokioiden suunnittelua, toteutusta sekä tavoitteiden toteutumista. Työssä arvioidaan myös Hovinsaaren päiväkodin kuvien käyttöä toiminnan ohjauksen näkökulmasta.
Tuokioiden aikana havaittiin, että toimivimmat kuvat lasten toiminnan ohjauksessa ovat selkeitä, värikkäitä ja hauskoja. Myös kuvien sijainnilla on merkitystä, sillä kuvien on erotuttava ympäristöstä ja oltava helposti nähtävissä. Ohjauksessa viestin voi vahvistaa kuvien avulla kuvittamalla pääsanat, mutta kaikkia sanoja ei tarvitse kuvittaa. Tärkeää on, että kuvat kulkevat puheen ja toiminnan rinnalla luonnollisesti ilman, että niitä täytyy erityisesti painottaa. Kuvakommunikointi on kommunikointia yhdessä lapsen kanssa eikä vain kommunikointia lapselle.