Pienryhmätoiminta oppimisen edistäjänä
Partanen, Anna (2017)
Partanen, Anna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816145
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli ottaa selvää, kuinka pienryhmätoiminta vaikuttaa oppimiseen ja milloin se toimii mahdollisimman tehokkaasti. Tutkimus toteutettiin kotkalaisessa päiväkodissa kolmena havainnointikertana. Kohteena oli 4–5-vuotiaiden ryhmän pienryhmä, jossa oli havainnoitavilla kerroilla 4–7 lasta. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat seuraavat: miten pienryhmätoiminta vaikuttaa oppimiseen ja milloin pienryhmätoiminta toimii oppimisen edistäjänä ja mahdollisimman tehokkaasti.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa. Menetelminä tutkimuksessa käytettiin havainnointia, haastattelua ja videointia. Havainnointi toteutettiin käyttämällä havainnointilomaketta, jonka havainnoitavat asiat oli listattu etukäteen. Jokaisella havainnointikerralla havainnoitiin eri asioita, mutta tärkeäksi koetut havainnoitavat asiat säilyivät jokaisen havainnointikerran ajan. Videointi oli myös merkittävä menetelmä tutkimuksen kannalta. Videoinnin avulla havainnoitavaan tuokioon pystyi palaamaan aina uudelleen.
Tutkimus osoitti paljon hyötyjä pienryhmätyöskentelystä. Lasten oppimisympäristö on rauhallisempi ja kiireettömämpi kuin suuressa ryhmässä. Hyvien vuorovaikutussuhteiden luominen ja lasten yksilöllisempi kohtaaminen mahdollistuvat myös paremmin pienryhmässä. Tätä kautta lapsi saa tarvitsemaansa tukea, apua ja kannustusta oppimiseensa. Tutkimuksen aikana havaittiin myös haasteita pienryhmätyöskentelyssä. Haasteet todettiin kuitenkin sellaisiksi, että niihin on mahdollista vaikuttaa hyvällä suunnittelulla ja sitoutumisella.
Oppimista edistäviä elementtejä pienryhmätoiminnassa ovat ryhmän pieni koko, suhteellisen pysyvä ryhmä, kasvattajan tuntemus ryhmän lapsista, kasvattajan herkkyys lapsen aloitteelle ja lasten osallisuus sekä omaehtoisuus. Tehokkaasti toimivan pienryhmätoiminnan elementtejä ovat hyvä suunnittelu, sitoutuminen toimintaan, säännöllisyys ja koko tiimin yhteinen pedagoginen näkemys ryhmän toiminnasta.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa. Menetelminä tutkimuksessa käytettiin havainnointia, haastattelua ja videointia. Havainnointi toteutettiin käyttämällä havainnointilomaketta, jonka havainnoitavat asiat oli listattu etukäteen. Jokaisella havainnointikerralla havainnoitiin eri asioita, mutta tärkeäksi koetut havainnoitavat asiat säilyivät jokaisen havainnointikerran ajan. Videointi oli myös merkittävä menetelmä tutkimuksen kannalta. Videoinnin avulla havainnoitavaan tuokioon pystyi palaamaan aina uudelleen.
Tutkimus osoitti paljon hyötyjä pienryhmätyöskentelystä. Lasten oppimisympäristö on rauhallisempi ja kiireettömämpi kuin suuressa ryhmässä. Hyvien vuorovaikutussuhteiden luominen ja lasten yksilöllisempi kohtaaminen mahdollistuvat myös paremmin pienryhmässä. Tätä kautta lapsi saa tarvitsemaansa tukea, apua ja kannustusta oppimiseensa. Tutkimuksen aikana havaittiin myös haasteita pienryhmätyöskentelyssä. Haasteet todettiin kuitenkin sellaisiksi, että niihin on mahdollista vaikuttaa hyvällä suunnittelulla ja sitoutumisella.
Oppimista edistäviä elementtejä pienryhmätoiminnassa ovat ryhmän pieni koko, suhteellisen pysyvä ryhmä, kasvattajan tuntemus ryhmän lapsista, kasvattajan herkkyys lapsen aloitteelle ja lasten osallisuus sekä omaehtoisuus. Tehokkaasti toimivan pienryhmätoiminnan elementtejä ovat hyvä suunnittelu, sitoutuminen toimintaan, säännöllisyys ja koko tiimin yhteinen pedagoginen näkemys ryhmän toiminnasta.