Vastuullisuudesta valttia : Ruoan lakisääteisestä kuluttajaviestinnästä kohti vastuullisuusviestintää
Turkki, Pekka; Koskinen, Marja-Leena (2017)
Turkki, Pekka
Koskinen, Marja-Leena
Editoija
Turkki, Pekka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-038-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-038-8
Tiivistelmä
Vastuullisuudesta on tullut keskeinen teema ruoka-alan markkinointiviestinnässä. Näkyvimmin vastuullisuutta tuovat esille suuret ruokatalot monin eri tavoin aina eettisesti korkealaatuisesti tuotetuista raaka-aineista kuluttajan hyvinvointivaikutuksiin. Suuret yritykset ovat näyttävän medianäkyvyyden lisäksi joutuneet panostamaan myös tuotantojärjestelmiensä kehittämiseen, jotta ruokaketju olisi kuluttajille riittävän läpinäkyvä ja viesti vastuullisuudesta uskottava.
Monet pienet yritykset eivät tuo esille vastuullisia toimintatapojaan, vaikka vastuullisen toiminnan elementit ovat niille jokapäiväisiä ja sosiaalisen median kanavat ovat avanneet uusia mahdollisuuksia tehokkaaseen markkinointiviestintään.
Tämän oppaan tarkoituksena on tiedottaa pienten ruoka-alan yritysten yrittäjille ja markkinointivastaaville keskeisistä yritysvastuun periaatteista sekä menetelmistä niiden hyödyntämiseksi markkinoinnissa.
Ensimmäisessä artikkeliosiossa tuodaan esille keskeisin elintarvikelainsäädännöllinen perusta, jonka on ehdottomasti oltava kunnossa ennen kuin ryhdytään suunnittelemaan sen ylittäviä vastuullisuusviestejä kuluttajalle. Tarkastelussa ovat myös itse vastuullisuuden käsite elintarvikealalla, sen sisältö ja ulottuvuudet sekä hyödyntämistavat yrityksen strategisessa suunnittelussa.
Toisessa artikkeliosiossa käsitellään pienyrityksenkin ulottuvilla olevia markkinoinnillisia keinoja: asiakkaan tuntemista, vastuullisuudesta viestimistä kilpailuedun saamiseksi, sisällön tuottamista ja sosiaalisen median viestintäkanavia.
Monet pienet yritykset eivät tuo esille vastuullisia toimintatapojaan, vaikka vastuullisen toiminnan elementit ovat niille jokapäiväisiä ja sosiaalisen median kanavat ovat avanneet uusia mahdollisuuksia tehokkaaseen markkinointiviestintään.
Tämän oppaan tarkoituksena on tiedottaa pienten ruoka-alan yritysten yrittäjille ja markkinointivastaaville keskeisistä yritysvastuun periaatteista sekä menetelmistä niiden hyödyntämiseksi markkinoinnissa.
Ensimmäisessä artikkeliosiossa tuodaan esille keskeisin elintarvikelainsäädännöllinen perusta, jonka on ehdottomasti oltava kunnossa ennen kuin ryhdytään suunnittelemaan sen ylittäviä vastuullisuusviestejä kuluttajalle. Tarkastelussa ovat myös itse vastuullisuuden käsite elintarvikealalla, sen sisältö ja ulottuvuudet sekä hyödyntämistavat yrityksen strategisessa suunnittelussa.
Toisessa artikkeliosiossa käsitellään pienyrityksenkin ulottuvilla olevia markkinoinnillisia keinoja: asiakkaan tuntemista, vastuullisuudesta viestimistä kilpailuedun saamiseksi, sisällön tuottamista ja sosiaalisen median viestintäkanavia.