Palkitsemisen merkitys työmotivaation ylläpitämiseen myyntityössä : Case: Yritys X:n myyntitiimi
Halonen, Tiina (2017)
Halonen, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101616081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101616081
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työmotivaatiota ja palkitsemista henkilöstön näkökulmasta myyntitiimissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työmotivaatioon vaikuttavia tekijöitä Yritys X:n myyntitiimissä sekä antaa kehitysehdotuksia palkitsemiseen ja työssä viihtymiseen. Tutkimuksen avulla annetaan tietoa henkilöstön työmotivaation nykytilasta ja siitä, mitkä palkitsemiskeinot motivaatioon eniten vaikuttavat. Toimeksiantajan toiveesta case on anonyymi ja yritysesittely on jätetty julkaisematta.
Työn teoriaosuus pohjautuu motivaatioon yleisesti sekä erityisesti työmotivaatioon ja sen määritelmään ja merkitykseen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään palkitsemista, sen kokonaisuutta sekä aineellisia ja aineettomia palkitsemistapoja sekä lisäksi oikeudenmukaisuutta palkitsemissa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Sähköinen tutkimuskysely lähetettiin kaikille tiimin jäsenille ja vastaukset annettiin täysin nimettömästi. Tutkimuskyselyssä oli erilaisia väittämiä työhön itseensä ja työmotivaatioon liittyen sekä palkitsemiseen ja palautteeseen liittyen. Kyselyssä oli lueteltuna myös eri työmotivaatioon vaikuttavia tekijöitä, joita vastaajien piti arvioida. Lopuksi kyselylomakkeessa oli vielä mahdollisuus antaa avoimesti kehitysehdotuksia palkitsemiseen ja työmotivaatioon liittyen.
Tutkimuskysely lähetettiin 55 henkilölle ja vastauksia saatiin 36 kappaletta. Tuloksista voidaan päätellä, että kannustepalkka ja koulutusmahdollisuudet työssä kehittymiseen vaikuttavat eniten Yritys X:n myyntitiimissä työmotivaatioon. Kehitettäviä seikkoja palkitsemisessa olisi kiitoksen ja tunnustuksen antamisen lisääminen sekä työn vaihtelevuuden ja monipuolisuuden kasvattaminen.
Työn teoriaosuus pohjautuu motivaatioon yleisesti sekä erityisesti työmotivaatioon ja sen määritelmään ja merkitykseen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään palkitsemista, sen kokonaisuutta sekä aineellisia ja aineettomia palkitsemistapoja sekä lisäksi oikeudenmukaisuutta palkitsemissa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Sähköinen tutkimuskysely lähetettiin kaikille tiimin jäsenille ja vastaukset annettiin täysin nimettömästi. Tutkimuskyselyssä oli erilaisia väittämiä työhön itseensä ja työmotivaatioon liittyen sekä palkitsemiseen ja palautteeseen liittyen. Kyselyssä oli lueteltuna myös eri työmotivaatioon vaikuttavia tekijöitä, joita vastaajien piti arvioida. Lopuksi kyselylomakkeessa oli vielä mahdollisuus antaa avoimesti kehitysehdotuksia palkitsemiseen ja työmotivaatioon liittyen.
Tutkimuskysely lähetettiin 55 henkilölle ja vastauksia saatiin 36 kappaletta. Tuloksista voidaan päätellä, että kannustepalkka ja koulutusmahdollisuudet työssä kehittymiseen vaikuttavat eniten Yritys X:n myyntitiimissä työmotivaatioon. Kehitettäviä seikkoja palkitsemisessa olisi kiitoksen ja tunnustuksen antamisen lisääminen sekä työn vaihtelevuuden ja monipuolisuuden kasvattaminen.