Kotiinkuljetuspalvelun kannattavuus ja laatu : Case: Kotipizza & Chalupa Forum Jyväskylä
Kiviniemi, Jasmin (2017)
Kiviniemi, Jasmin
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090514801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090514801
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kotipizza & Chalupa Jyväskylä Forumin kotiinkuljetuspalvelun kannattavuutta ja laatua. Idea tutkimukseen syntyi syksyllä 2016, kun kotiinkuljetuspalvelu otettiin yrityksessä käyttöön ketjun antamin ohjein. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko kotiinkuljetus kannattavaa sen nykyisillä ehdoilla ja kohtaavatko asiakkaiden toiveet yrityksen tuottaman palvelun kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kotiinkuljetuksesta laadittiin kahden viikon tutkimusjakso, jonka aikana seurattiin kotiinkuljetusten määrää, kertyneitä kilometrejä, toimitusaikaa ja myyntiä. Palvelun laatua selvitettiin asiakkaille tehdyllä asiakastyytyväisyyskyselyllä, joka sisälsi kysymyksiä kotiinkuljetuspalvelun hinnasta, toimitusetäisyydestä ja toimitusajasta. Kotiinkuljetuksen seuranta ja asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin kevään 2017 aikana.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä yrityksen kotiinkuljetuspalveluun. Nykyistä kuljetusetäisyyttä pidettiin riittävänä, ja toteutunut toimitusaika vastasi asiakkaiden toiveita. Kuljetushintaa pidettiin liian korkeana ja maksuvalmius kuljetusmaksun suhteen oli heikko. Kotiinkuljetukseen liittyvät kustannukset pienensivät kotiin kuljetetun tuotteen katetta, ja kustannuksia pidettiin liian suurina suhteessa kuljetusmääriin. Kotiinkuljetuksen ei todettu olevan kannattavaa.
Johtopäätöksenä kotiinkuljetuspalvelun nykyisiä ehtoja ei kannata lähteä muuttamaan, mutta kotiinkuljetuspalvelu tarvitsisi lisää asiakkaita, jotta sitä voitaisiin pitää kannattavana. Jos kotiin kuljettujen tuotteiden myynti saavuttaisi riittävän osuuden kokonaismyynnistä, tuottaisi kotiinkuljetuspalvelu lisäarvoa, joka kannattaisi säilyttää. Yrityksen sijainti kotiinkuljetuspalvelun kannattavuuden näkökulmasta todettiin haasteeksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kotiinkuljetuksesta laadittiin kahden viikon tutkimusjakso, jonka aikana seurattiin kotiinkuljetusten määrää, kertyneitä kilometrejä, toimitusaikaa ja myyntiä. Palvelun laatua selvitettiin asiakkaille tehdyllä asiakastyytyväisyyskyselyllä, joka sisälsi kysymyksiä kotiinkuljetuspalvelun hinnasta, toimitusetäisyydestä ja toimitusajasta. Kotiinkuljetuksen seuranta ja asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin kevään 2017 aikana.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä yrityksen kotiinkuljetuspalveluun. Nykyistä kuljetusetäisyyttä pidettiin riittävänä, ja toteutunut toimitusaika vastasi asiakkaiden toiveita. Kuljetushintaa pidettiin liian korkeana ja maksuvalmius kuljetusmaksun suhteen oli heikko. Kotiinkuljetukseen liittyvät kustannukset pienensivät kotiin kuljetetun tuotteen katetta, ja kustannuksia pidettiin liian suurina suhteessa kuljetusmääriin. Kotiinkuljetuksen ei todettu olevan kannattavaa.
Johtopäätöksenä kotiinkuljetuspalvelun nykyisiä ehtoja ei kannata lähteä muuttamaan, mutta kotiinkuljetuspalvelu tarvitsisi lisää asiakkaita, jotta sitä voitaisiin pitää kannattavana. Jos kotiin kuljettujen tuotteiden myynti saavuttaisi riittävän osuuden kokonaismyynnistä, tuottaisi kotiinkuljetuspalvelu lisäarvoa, joka kannattaisi säilyttää. Yrityksen sijainti kotiinkuljetuspalvelun kannattavuuden näkökulmasta todettiin haasteeksi.