Työhyvinvoinnin kehittäminen kaupan alalla : Case: JYSK Hyvinkää
Tilus, Tia (2017)
Tilus, Tia
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915898
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin työntekijöiden ja esimiesten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista työhyvinvointia JYSK Hyvinkäällä. Työssä pohdittiin, miten JYSK Hyvinkään henkilöstön työhyvinvointia voidaan edelleen kehittää. Työn tavoitteena oli tuottaa JYSK Hyvinkäälle kartoitus sen työhyvinvoinnin tilasta sekä kehitysehdotuksia ongelmakohtien parantamiseksi. Aihetta käsiteltiin sekä työntekijöiden että esimiesten näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin työhyvinvointiin yleisesti sekä siihen, mitä ovat fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen työhyvinvointi ja miten niitä voidaan kehittää. Teoriaosuudessa tutustuttiin myös siihen, millainen työhyvinvointi kaupan alalla on. Tutkimuksen tietopohjan muodostivat työhyvinvointiin ja kaupan alaan liittyvät kirjallisuus, tutkimukset sekä Internet-lähteet.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua kolmelle JYSK Hyvinkään työntekijälle ja kahdelle esimiehelle. Teemahaastattelut pidettiin touko- ja kesäkuussa 2017 ja vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla.
Tulosten perusteella JYSK Hyvinkään työntekijät ja esimiehet kokevat työhyvinvoinnin melko hyvänä, mutta parantamisen varaakin löytyy. Tutkimuksessa esille tulleita asioita olivat esimerkiksi varastotyön turvallisuuden parantaminen nostokoulutuksella sekä yhteishengen nostattaminen yhteisten vapaa-ajan aktiviteettien avulla. Myös yhteisten pelisääntöjen tekeminen tiimin kanssa yhdessä nousi haastatteluissa esille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin työhyvinvointiin yleisesti sekä siihen, mitä ovat fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen työhyvinvointi ja miten niitä voidaan kehittää. Teoriaosuudessa tutustuttiin myös siihen, millainen työhyvinvointi kaupan alalla on. Tutkimuksen tietopohjan muodostivat työhyvinvointiin ja kaupan alaan liittyvät kirjallisuus, tutkimukset sekä Internet-lähteet.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua kolmelle JYSK Hyvinkään työntekijälle ja kahdelle esimiehelle. Teemahaastattelut pidettiin touko- ja kesäkuussa 2017 ja vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla.
Tulosten perusteella JYSK Hyvinkään työntekijät ja esimiehet kokevat työhyvinvoinnin melko hyvänä, mutta parantamisen varaakin löytyy. Tutkimuksessa esille tulleita asioita olivat esimerkiksi varastotyön turvallisuuden parantaminen nostokoulutuksella sekä yhteishengen nostattaminen yhteisten vapaa-ajan aktiviteettien avulla. Myös yhteisten pelisääntöjen tekeminen tiimin kanssa yhdessä nousi haastatteluissa esille.