Kapyysi-Kiinteistön taloteknisen huollon ja ylläpidon kehittäminen
Saarinen, Jouni (2017)
Saarinen, Jouni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100615784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100615784
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja kehitettiin Kapyysi-kiinteistön taloteknistä ylläpitoa. Kiinteistö valmistui vuonna 2010 ja on tulossa elinkaarensa siihen vaiheeseen, että on havaittu tarvetta kehittää ylläpitoa. Kiinteistön käyttötarkoitus on toimia keskuskeittiönä Kotkan seudun kouluille, sairaaloille, hoivayksiköille ja päiväkodeille. Ruuan valmistustoiminta ja siihen liittyvät toiminnot luovat erityisvaatimuksia tiloille ja kiinteistöteknisille laitteistoille. Kiinteistössä on suuri määrä laitteita, jotka vaativat huoltoa.
Kapyysin huoltokirja on koettu liian vaikeaksi käyttää. Huoltotoiminta ei välttämättä ole tarkassa hallinnassa, ja haluttiin selvittää, miten varmistetaan huoltojen oikea-aikaisuus ja ennakointi sekä niiden kirjaaminen ylös. Tarkoituksena oli saada kiinteistönhuoltojärjestelmä tutkimalla olemassa olevia järjestelmiä tai kehittää sellainen itse. Kiinteistöön tutustuminen ja haastattelut tapahtuivat ollessani työharjoittelussa ja töissä kiinteistössä kesällä 2017. Huoltokirjojen ongelmista saatiin tietoa erilaisista huoltokirjoista tehdyistä selvityksistä sekä alan kirjallisuudesta.
Nopeasti jo kesän alkuvaiheessa saatiin tietoa Kotkan kaupungin liittymisestä Granlund Manager -huolto-ohjelmajärjestelmään. Kiinteistö oli jo osittain osana kaupungin kiinteistöhoitoa, joten Kapyysi sai mahdollisuuden liittyä siihen. Suunnittelupalavereiden jälkeen saimme aikaan tehtävänjaon. Laitetiedot, PTS ja energia syötettiin kaupungin toimesta ja osakseni jäi määritellä rakennuksen huoltokalenterin tehtävät.
Granlund Manager -huoltojärjestelmän käyttöönotto ja käyttöä valmistavat toimenpiteet sujuivat hyvin. Ohjelma on ollut helppokäyttöinen ja siten vastannut myös toivomuksia kiinteistöstä vastaavan henkilökunnan puolesta. Mahdollisuudet erilaiseen tiedon dokumentoitiin ja historiatietojen saamiseen on koettu positiivisena asiana. Myös PTS:n toteuttaminen voidaan aloittaa helpommin järjestelmän tarjoamien työkalujen avulla.
Kapyysin huoltokirja on koettu liian vaikeaksi käyttää. Huoltotoiminta ei välttämättä ole tarkassa hallinnassa, ja haluttiin selvittää, miten varmistetaan huoltojen oikea-aikaisuus ja ennakointi sekä niiden kirjaaminen ylös. Tarkoituksena oli saada kiinteistönhuoltojärjestelmä tutkimalla olemassa olevia järjestelmiä tai kehittää sellainen itse. Kiinteistöön tutustuminen ja haastattelut tapahtuivat ollessani työharjoittelussa ja töissä kiinteistössä kesällä 2017. Huoltokirjojen ongelmista saatiin tietoa erilaisista huoltokirjoista tehdyistä selvityksistä sekä alan kirjallisuudesta.
Nopeasti jo kesän alkuvaiheessa saatiin tietoa Kotkan kaupungin liittymisestä Granlund Manager -huolto-ohjelmajärjestelmään. Kiinteistö oli jo osittain osana kaupungin kiinteistöhoitoa, joten Kapyysi sai mahdollisuuden liittyä siihen. Suunnittelupalavereiden jälkeen saimme aikaan tehtävänjaon. Laitetiedot, PTS ja energia syötettiin kaupungin toimesta ja osakseni jäi määritellä rakennuksen huoltokalenterin tehtävät.
Granlund Manager -huoltojärjestelmän käyttöönotto ja käyttöä valmistavat toimenpiteet sujuivat hyvin. Ohjelma on ollut helppokäyttöinen ja siten vastannut myös toivomuksia kiinteistöstä vastaavan henkilökunnan puolesta. Mahdollisuudet erilaiseen tiedon dokumentoitiin ja historiatietojen saamiseen on koettu positiivisena asiana. Myös PTS:n toteuttaminen voidaan aloittaa helpommin järjestelmän tarjoamien työkalujen avulla.