Alustan vaikutus videopelin kehittämiseen & lopputulokseen
Takamaa, Markus (2017)
Takamaa, Markus
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092915553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092915553
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan nykyään saatavilla olevia videopelien julkaistualustoja. Tutkimuksessa perehdytään erityisesti nykyisiin konsoleihin sekä Pc:hen. Opinnäytteessä pyritään selvittämään, miten pelille valittu julkaisualusta vaikuttaa videopelin kehitystyöhön ja julkaisuun. Mitä haasteita ja hyötyjä jokaisella alustalla on tähän liittyen? Tarkoituksena on saada käsitys videopelilaitteiden nykytilanteesta ja saamaan yleiskuva nykyisestä videopelimaailmasta.
Teoriaosuudessa kerrotaan muun muassa videopelien historiasta ja eri lajityypeistä. Tarkoituksena on myös selvittää, minkälaista tietoa nykylaitteiden tilanteesta on yleisesti saatavissa tällä hetkellä. Teoriaosuudesta käsitellään myös videopelikehityksen prosessia.
Tämän opinnäytteen tutkimuksessa haastateltiin kesän 2017 aikana kolmea pitkään alalla työskennelleitä pelikehittäjiä. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään, minkälaisia nykylaitteet ovat pelien luojien näkökulmasta, ja keräämään uutta tietoa nykyisistä julkaisualustoista. Tutkimuksen luonne on lähempänä kvalitatiivista kuin kvantitatiivista.
Näiden haastattelujen pohjalta saatiin kuva, jonka perusteella aloittelevalle pelinkehittäjälle on teknisestä näkökulmasta helpointa valita Pc kehitysalustaksi ensimmäiselle pelilleen. Toisaalta myös kilpailu on kyseisellä alustalla kaikkein kovinta. Konsolialustoille puolestaan julkaisijaksi pääseminen on pienemmälle kehittäjälle puolestaan haastavampaa verrattuna Pc:hen.
Tämä opinnäytetyössä ei selvitetä peleihin liittyvää budjetointia, eikä markkinointimateriaalien luomisprosessia. Opinnäytetyössä ei myöskään vertailtu eri pelimoottoreiden eroja keskenään.
Teoriaosuudessa kerrotaan muun muassa videopelien historiasta ja eri lajityypeistä. Tarkoituksena on myös selvittää, minkälaista tietoa nykylaitteiden tilanteesta on yleisesti saatavissa tällä hetkellä. Teoriaosuudesta käsitellään myös videopelikehityksen prosessia.
Tämän opinnäytteen tutkimuksessa haastateltiin kesän 2017 aikana kolmea pitkään alalla työskennelleitä pelikehittäjiä. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään, minkälaisia nykylaitteet ovat pelien luojien näkökulmasta, ja keräämään uutta tietoa nykyisistä julkaisualustoista. Tutkimuksen luonne on lähempänä kvalitatiivista kuin kvantitatiivista.
Näiden haastattelujen pohjalta saatiin kuva, jonka perusteella aloittelevalle pelinkehittäjälle on teknisestä näkökulmasta helpointa valita Pc kehitysalustaksi ensimmäiselle pelilleen. Toisaalta myös kilpailu on kyseisellä alustalla kaikkein kovinta. Konsolialustoille puolestaan julkaisijaksi pääseminen on pienemmälle kehittäjälle puolestaan haastavampaa verrattuna Pc:hen.
Tämä opinnäytetyössä ei selvitetä peleihin liittyvää budjetointia, eikä markkinointimateriaalien luomisprosessia. Opinnäytetyössä ei myöskään vertailtu eri pelimoottoreiden eroja keskenään.